advertise

میوه های مفید برای تنبلی تخمدان

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۱۹ تیر ۱۴۰۳

در بیماری تنبلی تخمدان، مقاومت به انسولین در ۸۰% مواقع دیده میشود. این مقاومت به انسولین به وزن یا توده چربی شما ارتباطی ندارد و حتی در افراد با وزن مناسب هم رخ میدهد. انسولین هورمونی است که در تنظیم قند خون نقش حیاتی دارد و مقاومت سلول های بدن نسبت به آن سبب افزایش قند خواهد شد. زمانی که مقاومت به انسولین در بدن ایجاد میشود سلول ها نمیتوانند به درستی قند را جذب کنند و شما با وجود اینکه کربوهیدرات کافی دریافت کرده اید اما ممکن است باز هم احساس گرسنگی کنید. اگر در این زمان شما باز هم کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید، انسولین بیشتری هم ترشح میشود و این افزایش انسولین سبب بروز علائم تنبلی تخمدان و مشکلات ناشی از آن خواهد شد.
از آنجایی که میوه ها سرشار از کربوهیدرات هستند، آیا میتوانیم از آنها در رژیم غذایی تنبلی تخمدان استفاده کنیم؟ یا اینکه باید برای برخی از آنها محدودیت ایجاد کنیم؟
از آنجایی که میزان و نوع قند همه میوه ها یکسان نیست و از طرف دیگر فیبر موجود در میوه ها سرعت جذب قند را کاهش میدهد. علاوه بر این میوه ها سرشار از ترکیبات ضد التهابی هستند که برای تنبلی تخمدان مفیدند. پس نه تنها حذف آنها از رژیم PCOS نیاز نیست بلکه باید از آنها در برنامه روزانه خود استفاده کنید. اما مقدار و نوع میوه های مصرفی اهمیت زیادی دارد. در ادامه لیستی از میوه های مفید برای تنبلی تخمدان برای شما بیان شده است که میتوانید از آنها به صورت متعادل استفاده کنید.


مقدار، نوع کربوهیدرات دریافتی و زمان مصرف آن‌ها در طول روز برای درمان تنبلی تخمدان بسیار مهم است. حتما به کربوهیدرات رژیم غذیی خود توجه ویژه نشان دهید.

لیست میوه های مفید برای تنبلی تخمدان

برای انتخاب میوه های مفید در تنبلی تخمدان چند عامل برای ما اهمیت زیادی دارد. میزان قند موجود در میوه، سرعت جذب آن، مقدار ریزمغذی های مفید برای تنبلی تخمدان و وجود آنتی اکسیدان های زیاد عواملی هستند که روی انتخاب بهترین میوه ها برای PCOS اثر دارند. در ادامه لیست این میوه ها را مشاهده میکنید:


۱. توتفرنگی

توتفرنگی یکی از میوه های مفید برای تنبلی تخمدان است که سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف است. توتفرنگی قند بالایی ندارد و سرعت جذب آن هم آهسته است. آنتی اکسیدان ها و فلاوونوید های موجود در توتفرنگی به همراه فیبر بالای آن در بهبود علائم تنبلی تخمدان هم موثر بوده و آن را جزو یکی از بهترین میوه ها برای تنبلی تخمدان میکند.


۲. شاه توت

شاه توت قرمز یکی دیگر از میوه های مناسب برای تنبلی تخمدان است که سرشار از آنتی اکسیدان و فلاوونوید است. شاه توت قند نسبتا پایینی داشته و هر نصف لیوان آن حدود ۱۵ گرم قند برای بدن شما فراهم میکند. علاوه بر این سرشار از ویتامین های مختلفی است که برای افزایش سلامت عمومی بدن و بهبود تنبلی تخمدان بسیار مفیدند.


۳. آلو سیاه

آلو سیاه از میوه هایی است که علاوه بر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکیسدان های مختلف، سرشار از فیبر است و در تنبلی تخمدان بسیار مفید میباشد. البته مراقب باشید که این میوه خوشمزه را بیش از اندازه مصرف نکنید زیرا یک ملین قوی است و میتواند باعث برهم خوردن وضعیت گوارشی شما شود.


۴. آووکادو

آووکادو از میوه های چرب است که تقریبا کربوهیدراتی ندارد. از طرف دیگر بخاطر داشتن اسید های چرب مفید، در رژیم تنبلی تخمدان بسیار مفید خواهد بود. شما میتوانید از آووکادو به مقدار متعادل در برنامه غذایی خود استفاده کنید. مراقب باشید که مصرف بیش از حد آن بخاطر چربی زیادی که دارد سبب افزایش وزن در شما نگردد.


۵. گیلاس قرمز

گیلاس قرمز یکی از بهترین منابع ویتامین سی، آنتی اکسیدان و ملاتونین است. این میوه خوشمزه باعث بهبود کیفیت و چرخه خواب میشود. علاوه بر این در افزایش کیفیت تخمک ها هم تاثیر دارد و میتواند قدرت باروری را بیشتر کند.


۶. گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای سرشار از ویتامین C و ویتامین A بوده که دو آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند. گریپ فروت میتواند به شما در افزایش حساسیت نسبت به انسولین و کنترل قند هم کمک کند. علاوه بر این در کاهش فشار خون هم موثر است. اگر داروی خاصی مصرف میکنید مراقب باشید که گریپ فروت با داروی مصرفی شما تداخل نداشته باشد. زیرا گریپ فروت تقریبا با ۷۰% از داروهای رایج تداخل دارد.


۷. کیوی

کیوی هم سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف و پلی فنول هایی است که خاصیت ضد التهابی دارند. خاصیت ضد التهاب کیوی به بهبود علائم و عوارض تنبلی تخمدان کمک میکند و علاوه بر این اگر با پوست مصرف شود حاوی فیبر زیادی هم خواهد بود که خاصیت آن را برای PCOS دوچندان میکند.


۸. انگور سبز

شاید در ظاهر انگور بخاطر قند بالایی که دارد چندان برای تنبلی تخمدان مفید نباشد. اما جدا از قند بالای انگور، این میوه حاوی کرومیوم بالایی بوده و در افزایش حساسیت سلول ها نسبت به انسولین نقش دارد. شما میتوانید انگور را در مقدار متعادل در برنامه غذایی خود بگنجانید.

تنبلی تخمدانت رو با تغییر رژیم غذایی درمان کن

۹. انار

انار یکی دیگر از میوه های خوشمزه و بسیار مفید برای تنبلی تخمدان است. انار سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف و فیبر است که میتواند به شما در بهبود علائم بیماری تخمدان پلی کیستیک کمک کند. انار را همراه با دانه های آن مصرف کنید و صرفا به مصرف آب انار اکتفا نکنید.


۱۰. گلابی

گلابی یکی از پرفیبر ترین میوه هایی است که میتوانید در رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک استفاده کنید. هر ۱ عدد گلابی تقریبا یک چهارم از فیبر مورد نیاز روزانه شما را تامین میکند. علاوه بر این حاوی پره بیوتیک هایی است که عملکرد دستگاه گوارش شما را بهبود میبخشد. گلابی را در رژیم غذایی هفتگی خود بگنجانید.


۱۱. موز

موز یکی دیگر از میوه هایی است که به اشتباه گفته میشود برای تنبلی تخمدان مفید نیست!!! اما واقعیت این است که این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین B۶ بوده که برای حفظ سطح پروژسترون ضروری است. موز هرچه رسیده تر باشد میزان نشاسته قابل جذب آن افزایش پیدا میکند و قند را بیشتر افزایش میدهد. مراقب باشید که در مصرف موز زیاده روی نکنید و در هر میان وعده یک عدد کوچک یا نصف عدد موز بزرگ استفاده کنید.


۱۲. سیب

سیب میوه ای سرشار از فیبر است که برای تنبلی تخمدان مفید است. سیب را حتما با پوست آن مصرف کنید که دریافت فیبر شما را افزایش دهید. همانند هر میوه دیگری نباید در مصرف سیب هم زیاده روی کنید زیرا در هر عدد سیب متوسط حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات وجود دارد و مصرف زیاد آن قند شما را بیش از حد افزایش میدهد.


۱۳. هلو

هلو یکی از میوه های تابستانه خوشمزه است که حاوی آنتی اکسیدان های مخلتف و فیبر بالا است. علاوه بر این برخی مطالعات نشان میدهند که استفاده از هلو میتواند در کنترل قند خون هم مفید باشد. سعی کنید هلو را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.


۱۴. انجیر تازه

انجیر از میوه های پر فیبری است که برای تنبلی تخمدان مفید است. هر عدد انجیر تازه حدود ۱ تا ۱.۵ گرم فیبر دارد که عدد نسبتا بالایی است. فیبر موجود در انجیر از افزایش ناگهانی قند جلوگیری میکند و خاصیت ملین هم دارد.


۱۵. پرتقال و نارنگی

پرتقال و نارنگی از منابع اصلی ویتامین C هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. از طرفی قند زیادی هم ندارند و باعث افزایش ناگهانی قند خون نمیشوند. پرتقال و نارنگی را حتما با پالپ آن مصرف کنید تا فیبر بیشتری دریافت کنید.


در رژیم غذایی تنبلی تخمدان نباید در مصرف میوه ها زیاده روی کنید. بعلاوه اینکه میوه ها را حتما به صورت تازه استفاده کنید و از نوشیدن آبمیوه ها (حتی به صورت طبیعی و خانگی) یا میوه های خشک شده و کمپوت شده خودداری کنید.

مطالب مرتبط

میوه های مفید برای تنبلی تخمدان

میوه های مفید برای تنبلی تخمدان

لیست میوه های مفید در PCOS یا تنبلی تخمدان

رژیم کتوژنیک برای تنبلی تخمدان

رژیم کتوژنیک برای تنبلی تخمدان

آیا رژیم کتوژنیک به درمان تنبلی تخمدان کمک میکند؟

شاخص گلایسمیک

شاخص گلایسمیک

غذاهای مختلف چه میزان قند شما را افزایش میدهند؟

رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک

بهترین رژیم غذایی برای درمان تخمدان پلی کیستیک

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره تنبلی تخمدان با دیگران در میان بگذارید: