advertise

روغن نارگیل برای لاغری: آیا نارگیل لاغر میکند؟

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

روغن نارگیل از جمله چربی های مفیدی است که در سلامت پوست، کاهش قند خون و بسیاری جنبه های دیگر سلامتی اثر گذار است و خواص زیادی دارد. لاغری و کاهش وزن هم یکی از خواصی است که به روغن نارگیل نسبت میدهند. از این رو برخی از افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند روغن نارگیل را به رژیم لاغری خود اضافه میکنند و غذاها، میان وعده ها، نوشیدنی ها یا قهوه را با روغن نارگیل ترکیب میکنند.
با وجود اینکه تبلیغات زیادی درباره استفاده از روغن نارگیل برای لاغری وجود دارد اما آیا در عمل هم اینقدر تاثیر گذار است؟ در این مقاله درباره تاثیر روغن نارگیل برای لاغری به صورت علمی و مبتنی بر شواهد صحبت میکنیم.

چرا روغن نارگیل به عنوان یک یک ترکیب لاغری کننده شناخته شده است؟

با وجود اینکه روغن نارگیل سرشار از اسید های چرب اشباع است و احتمالا مدانید که چربی های اشباع چندان برای سلامتی مفید نیستند و از طرفی دارای انرژی بسیار زیادی بوده و هر گرم از آن بیش از دو برابر هر گرم از پروتئین یا کربوهیدرات انرژی دارد اما چرا برخی افراد از روغن نارگیل برای لاغری استفاده میکنند؟ برای این موضوع باید ابتدا تفاوت روغن نارگیل و روغن MCT را بدانیم.


روغن نارگیل و روغن MCT

به نظر میرسد اصلی ترین علتی که میتوان برای استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن به آن اشاره کرد وجود چربی هایی با طول زنجیره متوسط یا همان MCT هاست که به کاهش احساس گرسنگی و افزایش سیری کمک میکند.
روغن MCT مسیر متابولیسمی متفاوتی نسبت به چربی های بلند زنجیر مثل روغن زیتون، چربی شیر، کره بادام زمینی و... دارد. چربی های MCT حاوی اسید های چربی کاپریک، کاپریلیک، کاپروئیک و لوریک اسید است که برخلاف سایر چربی ها به سرعت در دستگاه گوارش جذب شده و وارد جریان خون و به دنبال آن به کبد میرود و به عنوان یک منبع سوخت فوری مورد استفاده قرار میگیرد. از طرف دیگر چربی های MCT برخلاف سایر چربی ها تمایل کمتری به ذخیره شدن دارند و بیشتر دوست دارند که به عنوان سوخت بدن مورد استفاده قرار گیرند.
حدود ۵۰% از چربی های موجود در روغن نارگیل را MCT ها تشکیل میدهند. با این حال روغن های MCT خالص نیز در بازار وجود دارد که خلوص بالایی داشته باشد. پس روغن نارگیل و روغن MCT را نمیتوان یکسان در نظر گرفت و دو محصول متفاوت هستند.
تفاوت دیگری که در روغن نارگیل و روغن MCT وجود دارد میزان اسید های چرب لوریک، کاپریک و کاپریلیک است. در روغن نارگیل مقدار اسید چرب لوریک بسیار زیاد است و کاپریک و کاپریلیک کم. اما در روغن MCT این مسئله برعکس است و از آنجایی که لوریک اسید تنها حدود ۲۵ تا ۳۰% جذب مستقیم دارد استفاده از روغن MCT برای لاغری بسیار مفید تر است.
پس اگر میخواهید برای افزایش احساس سیری و کمک به لاغری از روغن نارگیل استفاده کنید بهتر است که بجای آن از روغن MCT در رژیم غذایی خود استفاده کنید که ترکیب اسید های چرب بسیار بهتری نسبت به روغن نارگیل دارد.


نقش روغن نارگیل بر افزایش احساس سیری

همانطور که پیشتر گفتیم استفاده از روغن نارگیل در رژیم لاغری میتواند باعث افزایش احساس سیری و تنظیم اشتها شود. مطالعات نشان میدهند که اضافه کردن روغن نارگیل به وعده های غذایی باعث میشود که سرعت تخلیه معده کاهش پیدا کرده و در نتیجه نسبت به زمانی که از وعده های غذایی کم چرب استفاده میکنید دیرتر احساس گرسنگی کنید.
البته در برخی مطالعات دیگر مشاهده شده بود که نوع روغن مصرفی شما تاثیر زیادی بر میزان احساس سیری ندارد و به طور کلی هرچه غذای مصرفی شما پرچرب تر باشد -فارغ از اینکه این چربی روغن نارگیل باشد یا هرنوع روغن دیگری- احساس سیری در شما هم بیشتر میشود.
به طور مثال در دو مطالعه ای که روی تعدادی از بانوان و نوجوانان صورت گرفت مشاهده شد که استفاده از روغن نارگیل در مقایسه با روغن زیتون یا روغن ذرت باعث افزایش احساس سیری بیشتری نشده بود و مزیتی نسبت به این روغن ها نداشت.
با این حال شواهدی مبنی بر اینکه استفاده از روغن MCT -و نه روغن نارگیل- باعث کاهش میزان گرسنگی میشود بیشتر است و شما میتوانید روغن MCT را جایگزین روغن های معمولی مصرفی خود کنید.


تاثیر روغن نارگیل برای لاغری

با وجود اینکه برخی از افراد بر این باور هستند که روغن نارگیل برای لاغری مفید است و میتواند منجر به کاهش وزن آنها شود، اما شواهد زیادی در این باره وجود ندارد و در مطالعاتی که صورت گرفته نتایج قابل ملاحضه ای دیده نشده است.
به طور مثال در یک بررسی ۴ هفته ای روی چند گروه از افراد که از روغن نارگیل، کره و روغن زیتون استفاده کرده بودند تفاوت محسوسی در میزان کاهش وزن و چربی آنها دیده نشد. اما در برخی مطالعات دیگر دیده شد که استفاده از روغن نارگیل باعث لاغری شکمی بیشتری در این افراد میگردد. با همه این توصیفات مطالعات در این زمینه کافی نیست و نیازمند بررسی های بیشتری است تا بتوان به طور قاطع درباره این موضوع نظر داد.
اگر شما تمایل به استفاده از روغن نارگیل برای لاغری دارید باید به این نکته توجه کنید که حتما در چهارچوب کالری مجاز روزانه خود از این روغن استفاده کنید. زیرا روغن نارگیل مثل همه روغن های دیگر حاوی انرژی بسیاری زیادی است و مصرف بیش از حد آن میتواند سبب افزایش وزن شما گردد.
از طرفی بخاطر میزان اسید های چرب اشباع در روغن نارگیل، اگر به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و چربی خون بالا مبتلا هستید حتما قبل از استفاده روغن نارگیل با پزشک و مشاور تغذیه مشورت کنید تا سبب آسیب به سلامت شما نگردد.


در نهایت اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید باید این مسئله را بدانید که بدون تغییر سبک زندگی نمیتوانید به کاهش وزن مناسب دست پیدا کنید و حتی اگر با روش های عجیب و غریب وزن خود را کاهش دهید این کاهش وزن پایدا نخواهد بود و بعد از مدتی مجددا وزن شما افزایش پیدا میکند.
ماندگار ترین راه کاهش وزن اصلاح سبک زندگی و انتخاب صحیح مواد غذایی مختلف است تا هم به افزایش سلامت شما کمک کند و هم اینکه بتوانید از همه غذاهایی که دوست دارید در برنامه غذایی خود استفاده نمایید.

شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ برای لاغری

آیا استفاده از شکلات تلخ در لاغری تاثیر دارد؟

مکمل های لاغری

مکمل های لاغری

معرفی بهترین مکمل های لاغری مورد تایید سازمان غذا و دارو

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

در رژیم لاغری چه مراحلی را برای کاهش وزن طی میکنیم؟

رژیم پلاتو

رژیم پلاتو

چگونه استپ وزنی خود را بشکنیم؟

روغن نارگیل برای لاغری

روغن نارگیل برای لاغری

آیا روغن نارگیل برای لاغری مفید است و باعث لاغری میشود؟

درصد چربی بدن

درصد چربی بدن

محاسبه چربی بدن و جدول درصد چربی بدن برای افراد مختلف

رژیم اسلیو

رژیم اسلیو

برنامه غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

رژیم لاغری | رژیم کاهش وزن

رژیم لاغری | رژیم کاهش وزن

بهترین راه برای لاغری و کاهش وزن سریع و بدون بازگشت

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

بهترین نوشیدنی های کاهش وزن و چربی سوز کدامند؟

آب کرفس برای لاغری

آب کرفس برای لاغری

آیا آب کرفس باعث لاغری میشود؟

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

راهکار های مهم برای آب کردن شکم و پهلو

عوامل موثر در لاغری

عوامل موثر در لاغری

چه عواملی روی کاهش وزن شما اثر گذار هستند؟

پروبیوتیک و لاغری

پروبیوتیک و لاغری

آیا قرص پروبیوتیک باعث لاغری میشود؟

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره کاهش وزن با دیگران در میان بگذارید: