advertise

آب کرفس و لاغری: آیا آب کرفس باعث لاغری میشود؟

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

اگر به دنبال لاغری باشید احتمالا توصیه هایی مبنی بر نوشیدن آب کرفس شنیده اید. افرادی که توصیه به مصرف آب کرفس برای لاغری دارند به شما میگویند که هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب کرفس بنوشید یا اینکه در میان وعده ها آب کرفس مصرف کنید تا باعث کاهش وزن و لاغری شما شود. اما آیا واقعا آب کرفس باعث لاغری میشود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بدهیم.

آیا آب کرفس برای لاغری مفید است؟

از گذشته این باور وجود داشته است که مصرف آب کرفس بخصوص بصورت ناشتا باعث کاهش وزن میشود. به باور این افراد نوشیدن ۲ لیوان آب کرفس قبل از صبحانه باعث شکسته شدن سلول های چربی در کبد شده و در نهایت منجر به لاغری شما میگردد. اما واقعیت این است که برای این مسئله دلایل و شواهد علمی کافی وجود ندارد و نمیتوان این مسئله را تایید کرد.
اما مصرف آب کرفس برای لاغری چندان هم بی فایده نیست. آب کرفس یک نوشیدنی بسیار کم کالری است که در هر لیوان آن تنها ۴۰ کالری انرژی وجود دارد که عدد نسبتا کمی است. اگر شما به دنبال لاغری باشید این مسئله را میدانید که کاهش وزن شما به میزان انرژی دریافتی شما بستگی دارد. پس مصرف خوراکی های کم کالری بجای غذاهای پر کالری میتواند به شما در کاهش وزن کمک زیادی کند.
جایگزین کردن آب کرفس بجای نوشیدنی های پر کالری و قندی بخصوص برای افرادی که عادت به مصرف این نوشیدنی ها دارند برای لاغری بسیار مفید است. به طور مثال یک لیوان آبمیوه طبیعی حدود ۱۳۰ تا ۱۶۰ کالری انرژی دارد، در صورتی که همان میزان آب کرفس تنها ۴۰ کالری انرژی دارد.
یکی دیگر از راه هایی که آب کرفس به لاغری شما کمک میکند این است که نوشیدن آب کرفس پیش از وعده های غذایی باعث میشود مقداری از حجم معده شما پر شده و اشتهای شما برای خوردن غذا کاهش پیدا کند. در نتیجه کالری دریافتی شما کاهش پیدا کرده و منجر به لاغری شما میشود.
با همه این تفاسیر و اینکه آب کرفس یک نوشیدنی بسیار سالم است، اما نباید انتظار معجزه از آن در کاهش وزن داشته باشید. کاهش وزن شما نتیجه کاهش انرژی دریافتی، افزایش فعالیت بدنی و کنار گذاشتن عادت های غلط غذایی است. بعلاوه اینکه در بلند مدت نوشیدن هر روزه آب کرفس احتمالا باعث خستگی و دلزدگی شما از این نوشیدنی شود. در نتیجه اگر صرفا برای کاهش وزن میخواهید خود را مجاب به مصرف هر روزه آب کرفس کنید بهتر است این کار را انجام نداده و تمرکز خود را بر روی اصلاح عادت های غذایی و استفاده از رژیم لاغری استاندارد کنید.
اگر میخواید از آب کرفس برای لاغری استفاده کنید بهتر است آن را حدود نیم ساعت قبل از وعده های غذایی مصرف کنید.

ربرنامه غذایی مناسب اصلی ترین راه برای کاهش وزن است

سایر خواص آب کرفس

آب کرفس فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آنها میتوان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش سلامت پوست، کمک به تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و... اشاره کرد. آب کرفس حاوی مقادیر زیادی فولات، پتاسیم، منگنز، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B۶، پانتوتنیک اسید، کلسیم، منیزیوم و فسفر است. زمانی که شما آب کرفس مصرف میکنید مقدار زیادی از این مواد مغذی را دریافت میکنید و طبیعی است که در افزایش سلامت شما موثر باشد.


آب کرفس خاصیت ضد التهابی دارد

آب کرفس حاوی ریزمغذی هایی است که در کاهش التهاب بدن نقش دارند و از آنجایی که التهاب را میتوان مادر همه بیماری های مزمن دانست استفاده از آب کرفس به کاهش خطر بیماری های مزمنی نظیر دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی و... میشود.


آب کرفس میتواند به کاهش فشار خون شما کمک کند

آب کرفس سرشار از نیترات است. نیترات یک ماده گشاد کننده عروق است که باعث میشود خون راحت در رگ ها جریان پیدا کرده و در ادامه سبب کاهش فشار خون شما میشود. البته توجه کنید که نباید نیترات موجود در آب کرفس را با نیترات و نیتریتی که در صنایع غذایی استفاده میشود اشتباه بگیرید، زیرا این ترکیبات افزودنی تاثیر منفی روی سلامتی دارد.
از طرف دیگر آب کرفس سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یکی از مواد معدنی مهم در بدن است که در کاهش فشار خون موثر است. پتاسیم باعث ریلکس شدن عضلات دیواره عروق شده و در نهایت به کاهش فشار خون شما کمک میکند.


آب کرفس ممکن است باعث کاهش کلسترول خون شود

مطالعات مختلفی که روی حیوان ها انجام گرفته است نشان میدهد که مصرف آب کرفس باعث کاهش سطح کلسترول در این حیوانات شده. البته در مورد انسان ها نیاز به مطالعات بیشتری است و هنوز تحقیقات در این زمینه تکمیل نشده است تا بتوان با اطمینان از این موضوع سخن گفت.

عوارض مصرف آب کرفس

گرچه نوشیدن آب کرفس میتواند خواص زیادی برای شما به همراه داشته باشد، اما ویژگی های منفی هم در آن وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.


آب کرفس فاقد فیبر است

شما روزانه باید حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. همانطور که میدانید فیبر خواص زیادی برای دستگاه گوارش شما دارد. علاوه بر این در کاهش چربی خون، کاهش وزن و پیشگیری از افزایش قند خون هم مفید است. زمانی که شما کرفس را آبگیری میکنید، همه فیبر آن را حذف کرده و در نتیجه از فواید آن بی بهره میمانید. هر ۹ شاخه کرفس حدود ۹ گرم فیبر دارد، در حالیکه شما اگر همین میزان کرفس را آبگیری کنید هیچ فیبری دریافت نمیکنید.


ممکن است باعث اضافه دریافت سدیم در شما گردد

یکی دیگر از نکات منفی آب کرفس محتوای سدیم بالای آن است. هر لیوان آب کرفس چیزی در حدود ۱۵۰ میلی گرم سدیم دارد در حالیکه این عدد در کرفس تازه تنها ۳۲ میلی گرم در هر شاخه است. اگر شما مستعد فشار خون بالا باشید باید میزان سدیم آب کرفس را در رژیم غذایی خود محاسبه کنید تا از میزان مجاز سدیم در طول روز تجاوز نکنید.
میزان توصیه شده سدیم در افراد سالم کمتر از ۲۴۰۰ میلی گرم در روز است. بنابر این اگر میخواهید از آب کرفس در رژیم لاغری خود استفاده کنید بهتر است که نمک مورد استفاده در غذاها را کمتر کنید. زیرا نمک اصلی ترین منبع سدیم در رژیم غذایی ما ایرانی هاست.


گرچه مصرف آب کرفس فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، اما نباید از آن در لاغری انتظار معجزه داشت و صرفا برای لاغری از آب کرفس استفاده کرد. بلکه باید از یک رژیم کاهش وزن مناسب در کنار آن استفاده کنید تا بتوانید به شما در لاغری کمک کند. البته توصیه ما این است که از کرفس تازه برای کاهش وزن استفاده کنید تا از خواص فیبر موجود در آن هم بهره مند شوید.

درصد چربی بدن

درصد چربی بدن

محاسبه چربی بدن و جدول درصد چربی بدن برای افراد مختلف

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

در رژیم لاغری چه مراحلی را برای کاهش وزن طی میکنیم؟

پروبیوتیک و لاغری

پروبیوتیک و لاغری

آیا قرص پروبیوتیک باعث لاغری میشود؟

رژیم پلاتو

رژیم پلاتو

چگونه استپ وزنی خود را بشکنیم؟

شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ برای لاغری

آیا استفاده از شکلات تلخ در لاغری تاثیر دارد؟

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

بهترین نوشیدنی های کاهش وزن و چربی سوز کدامند؟

مکمل های لاغری

مکمل های لاغری

معرفی بهترین مکمل های لاغری مورد تایید سازمان غذا و دارو

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

راهکار های مهم برای آب کردن شکم و پهلو

رژیم لاغری | رژیم کاهش وزن

رژیم لاغری | رژیم کاهش وزن

بهترین راه برای لاغری و کاهش وزن سریع و بدون بازگشت

عوامل موثر در لاغری

عوامل موثر در لاغری

چه عواملی روی کاهش وزن شما اثر گذار هستند؟

آب کرفس برای لاغری

آب کرفس برای لاغری

آیا آب کرفس باعث لاغری میشود؟

رژیم اسلیو

رژیم اسلیو

برنامه غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

روغن نارگیل برای لاغری

روغن نارگیل برای لاغری

آیا روغن نارگیل برای لاغری مفید است و باعث لاغری میشود؟

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره آب کرفس با دیگران در میان بگذارید: