advertise

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

فاطمه باقرزاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف نوشیدنی ها یکی از راه های ساده برای رساندن مواد مغذی به بدن است. برخی از نوشیدنی ها سرشار از قند بوده و باعث بالا افزایش انرژی دریافتی و بالا رفتن وزن شما میشود. اما برخی دیگر از نوشیدنی ها هم هستند که انرژی زیادی ندارند و از طرفی حاوی مواد مغذی زیادی برای بدن هستند و برخی دیگر هم اصطلاحا جزو نوشیدنی های چربی سوز بوده و میتوانند به شما در مسیر کاهش وزن کمک کنند.
خوشبختانه شما میتوانید این نوشیدنی های کاهش وزن را به راحتی در منزل تهیه کنید و در رژیم لاغری خود مورد استفاده قرار دهید. در ادامه لیستی از بهترین نوشیدنی های چربی سوز را مشاهده میکنید.


همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ راه میانبری برای کاهش وزن وجود ندارد و همه مواردی که گفته میشود صرفا جهت کمک به کاهش وزن است و بدون داشتن رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی کمک چندانی به شما نخواهند کرد.

۱. چای سبز

چای سبز یکی از شناخته شده ترین نوشیدنی های چربی سوز است که علاوه بر کمک به کاهش وزن خواص بسیار زیاد دیگری هم دارد. مطالعات نشان میدهند که مصرف منظم چای سبز به کاهش وزن و کاهش چربی بدن کمک زیادی میکند. وجود ماده ای به نام کاتچین که یک آنتی اکسیدان قوی است در چای سبز به شما کمک میکند تا متابولیسم بدن خود را افزایش داده و سرعت چربی سوزی را بیشتر کنید. در نهایت این ویژگی ها منجر به لاغری و کاهش وزن در شما میشود. چای ماچا هم که پودر غلیظ شده چای سبز است میتواند همین خواص را برای شما به همراه داشته باشد.
البته مصرف زیاد چای سبز توصیه نمیشود و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. میزان توصیه شده مصرف چای سبز در رژیم غذایی لاغری ۱ تا ۲ فنجان در روز است که میتوانید آن را جایگزین چای سیاه کنید.

۲. قهوه

قهوه یکی دیگر از نوشیدنی های چربی سوز است که میتواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین موجود در قهوه متابولیسم بدن را افزایش داده و استفاده منظم از آن در رژیم لاغری منجر به کاهش چربی بدن میگردد. علاوه بر این قهوه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان قوی است که میتواند بدن شما در برابر ترکیبات اکسیدان و رادیکال های آزاد محافظت کند.
ویژگی دیگری که قهوه به عنوان یک نوشیدنی چربی سوز دارد افزایش تمرکز و انرژی در دسترس بدن است. احتمالا شما هم دیده اید که ورزشکاران قبل از ورزش از قهوه استفاده میکنند، استفاده از قهوه در این افراد کمک میکند تا حین ورزش جریان خون به اندام های بدن بیشتر شده و بازدهی بیشتری داشته باشد.
البته باید در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد قهوه میتواند باعث عوارضی چون تپش قلب، اضطراب، تعریق، بی خوابی و... شود. به همین جهت توصیه نمیکنیم که بیش از ۳ فنجان قهوه در روز استفاده شود. بعلاوه اینکه اگر مشکلات خواب دارید از مصرف قهوه در ساعات پایانی روز خودداری کنید.

۳. چای اولونگا

چای اولونگا یک نوشیدنی سنتی چینی است حاصل از تخمیر گیاه چای میباشد و چیزی بین چای سبز و چای سیاه است. طعم و مزه چای الونگا با هر نوشیدنی دیگری که تابحال مصرف کرده اید متفاوت است و شاید چندان باب میل شما نباشد. اما باید بدانید که چای اولونگا یک نوشیدنی چربی سوز خیلی خوب است که به شما در کاهش وزن کمک میکند. مطالعات نشان میدهند که مصرف روزانه چای اولونگا با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن میگردد. در مطالعه محدودی که صورت گرفت مشاهده شد مصرف روزانه ۲ فنجان چای اولونگا باعث میشود متابولیسم شما حدود ۲۰% افزایش پیدا کند. با این حال نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است تا بتوان به صورت قطعی نظر داد. چیزی که تاکنون به دست آمده این است که نوشیدن چای اولونگا میتواند به کاهش وزن شما کمک کند.

۴. آب کرفس

آب کرفس یکی دیگر از نوشیدنی هایی است که برای لاغری مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال ترکیب شیمیایی خاصی در آن وجود ندارد که منجر به کاهش وزن شما شود. اما از آنجایی که کالری پایینی دارد و از طرفی باعث پر شدن حجم معده شما میشود میتواند به کاهش وزن شما کمک کند. آب کرفس دارای ویتامین ها و املاح مختلفی بوده که به افزایش سلامت شما کمک میکنند. بعلاوه اینکه غنی از آنتی اکسیدان های مختلف بوده و در کاهش التهاب بدن شما بسیار مفید هستند. در نتیجه شما میتوانید از آب کرفس به عنوان یک نوشیدنی لاغری قبل از وعده های غذایی استفاده کنید.

با رژیم لاغری مناسب، کاهش وزن بدون بازگشت را تجربه کنید

۵. آب چغندر

ورزشکاران بیشتر با آب چغندر آشنا هستند. نوشیدن آب چغندر به علت داشتن نیترات باعث بهبود عملکرد ورزشکاران میشود. نیتراتی که در چغندر وجود دارد باعث گشاد شدن عروق و افزایش خونرسانی به عضلات میشود که در نتیجه آن بازدهی و عملکرد عضلات بخصوص در ورزش های استقامتی افزایش میابد.
از آنجایی که آب چغندر کالری زیادی ندارد و از طرفی هم بخاطر گشاد کردن عروق جریان خون را در عضلات بیشتر میکند میتواند به چربی سوزی شما کمک کند. از طرف دیگر با پر کردن حجم معده باعث کاهش احساس گرسنگی شده و سبب میشود شما غذای کمتری بخورید. نکته مهم دیگر در آب چغندر محتوای بسیار زیاد آنتی اکسیدانی آن است که از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکند. شما میتوانید ترکیبی از آب کرفس و آب چغندر را با هم مخلوط کرده و میل کنید.

۶. نوشیدنی زنجبیل

مطالعاتی که روی حیوان ها و انسان ها صورت گرفته بیانگر این است که مصرف زنجبیل میتواند باعث افزایش متابولیسم شما شود. بعلاوه اینکه در کاهش اشتها هم نقش داشته و به طور کلی به کاهش وزن شما کمک میکند. از این رو استفاده از نوشیدنی های حاوی زنجبیل میتواند به شما در چربی سوزی کمک کند.
شما میتوانید نوشیدنی های چربی سوز مختلفی را با زنجبیل تهیه کنید، به طور مثال میتوانید زنجبیل را به همراه آبلیموی تازه و سبزیجاتی نظیر اسفناج یا کرفس مخلوط کرده و یک اسموتی خوشمزه تهیه کنید که هم به چربی سوزی شما کمک کند و هم طعم خوبی داشته باشد. علاوه بر این ویتامین ها و املاح مختلفی را برای بدن شما فراهم میکند و استفاده از این ترکیب چربی سوز در میان وعده ها باعث کاهش اشتهای شما در وعده غذایی بعدی و دریافت انرژی کمتر میشود.

۷. دمنوش دارچین

دارچین یکی از گیاهانی است که در تنظیم قند خون نقش دارد. تنظیم قند خون نقش بسیار مهمی در چربی سوزی بدن و پیشگیری از تجمع چربی ها بخصوص در ناحیه شکم و پهلو دارد. شما میتوانید از دمنوش دارچین به عنوان یک چربی سوز مفید استفاده کنید. بعلاوه اینکه میتوانید آن را با سایر نوشیدنی ها مثل چای ترکیب کنید یا به عنوان ادویه در غذاها هم مورد استفاده قرار دهید. اما توصیه ما این است که دارچین را مثل چای دم کرده و به عنوان یک دمنوش در میان وعده های خود مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که همانند هر گیاه دیگری مصرف بیش از اندازه دارچین میتواند باعث مشکلاتی برای شما شود و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

۸. دمنوش زیره

زیره هم یکی دیگر از ترکیباتیست که از دیرباز به عنوان یک چربی سوز شناخته میشود. زیره یا ترکیبات آن را میتوانید در بسیاری از مکمل های لاغری پیدا کنید. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته بیانگر این مسئله است که استفاده از زیره میتواند در کاهش وزن به شما کمک کند. شما میتوانید از زیره به عنوان یک ادویه استفاده کرده یا اینکه به صورت دمنوش استفاده کنید.
البته همانطور که پیشتر گفتیم مصرف زیاد این ترکیبات میتواند موجب آسیب به بدن شود، به طور مثال مصرف بیش از اندازه زیره آسیب های کلیوی و کبدی را در پی خواهد داشت.

همه دمنوش هایی که در بالا گفتیم به تنهایی نمیتوانند موجب لاغری شما شوند، بلکه در کنار یک رژیم کاهش وزن مناسب کمک کننده به لاغری هستند. از طرفی مصرف زیاد هرکدام از ترکیبات بخاطر خاصیت دارویی آنها میتواند سبب بروز مشکلاتی در بدن شود و نباید به مقدار زیاد یا طولانی مدت از آنها استفاده کرد. از این رو توصیه میکنیم حتما با مشاور تغذیه صحبت کنید تا بهترین راهکار برای کاهش وزن را در اختیار شما بگذارد.

مطالب مرتبط

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

راهکار های مهم برای آب کردن شکم و پهلو

رژیم اسلیو

رژیم اسلیو

برنامه غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

رژیم پلاتو

رژیم پلاتو

چگونه استپ وزنی خود را بشکنیم؟

عوامل موثر در لاغری

عوامل موثر در لاغری

چه عواملی روی کاهش وزن شما اثر گذار هستند؟

شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ برای لاغری

آیا استفاده از شکلات تلخ در لاغری تاثیر دارد؟

درصد چربی بدن

درصد چربی بدن

محاسبه چربی بدن و جدول درصد چربی بدن برای افراد مختلف

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

در رژیم لاغری چه مراحلی را برای کاهش وزن طی میکنیم؟

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

بهترین نوشیدنی های چربی سوز

بهترین نوشیدنی های کاهش وزن و چربی سوز کدامند؟

مکمل های لاغری

مکمل های لاغری

معرفی بهترین مکمل های لاغری مورد تایید سازمان غذا و دارو

رژیم لاغری | رژیم کاهش وزن

رژیم لاغری | رژیم کاهش وزن

بهترین راه برای لاغری و کاهش وزن سریع و بدون بازگشت

آب کرفس برای لاغری

آب کرفس برای لاغری

آیا آب کرفس باعث لاغری میشود؟

پروبیوتیک و لاغری

پروبیوتیک و لاغری

آیا قرص پروبیوتیک باعث لاغری میشود؟

روغن نارگیل برای لاغری

روغن نارگیل برای لاغری

آیا روغن نارگیل برای لاغری مفید است و باعث لاغری میشود؟

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره نوشیدنی های چربی سوز با دیگران در میان بگذارید: