advertise

شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۱۹ تیر ۱۴۰۳

همانطور که میدانید رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات است که نباید بیش از ۵۰ گرم کربوهیدرات در طول روز استفاده کنید. از آنجایی که اغلب شیرینی ها مقدار زیادی کربوهیدرات دارند نباید از آنها در رژیم کتو استفاده کنید. اما در این بین برخی شیرینی ها و شیرین کننده ها هم هستند که در بدن جذب نمیشوند و شما میتوانید به مقدار متعادل آنها را مصرف کنید. در ادامه لیستی از شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک را برای شما بیان کرده ایم که میتوانید در طول رژیم کتو از آنها بدون نگرانی لذت ببرید.

شیرین کننده های مجاز در رژیم کتو

برخی از شیرین کننده ها هستند که برخلاف قند و شکر در بدن انسان جذب نمیشوند و استفاده از آنها در رژیم کتوژنیک مجاز است. این شیرین کننده ها ساختار شیمیایی متفاوتی دارند و بدن انسان آنزیم های هضم کننده آنها را ندارد و به طور کامل از بدن دفع میشوند. معمولا شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک حاوی این شیرین کننده ها هستند. از جمله شیرین کننده های مجاز در رژیم کتو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

استویا: گیاهی است که از برگ های آن میتوان به عنوان شیرین کننده بدون کالری در رژیم کتوژنیک استفاده کرد. امروزه ترکیبات استویا مثل قند و شکر آن در بازار مواد غذایی موجود است.
اریتریتول: این شیرین کننده از دسته قندهای الکلی بوده که به علت ساختار شیمیایی آن در بدن قابل جذب نیست و میتوان به عنوان یک شیرین کننده در رژیم کتو از آن استفاده کرد. البته این شیرین کننده برای همه افراد از جمله کسانی که مبتلا به IBS هستند مناسب نیست و ممکن است باعث تحریک روده آنها شود. به طور کلی هم مصرف زیاد قندهای الکلی توصیه نمیگردد.
زایلیتول: یکی دیگر از قندهای الکلی است که در بدن جذب نمیشود و از شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک به شمار میرود زایلیتول است. البته همانند سایر قندهای الکلی مصرف زیاد زایلیتول میتواند موجب مشکلات گوارشی شده و نباید به مقدار زیاد استفاده شود.
مانیتول: این قند الکلی هم یکی دیگر از شیرین کننده های مجاز در رژیم کتوژنیک است که میتوانید از آن استفاده کنید. حتما قبل از مصرف شیرین کننده های الکلی با مشاور تغذیه مشورت کنید.

دنبال رژیم کتوژنیک هستی؟ از متخصص تغذیه رژیمتو بگیر

لیست شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

در تهیه شیرینی های مجاز در رژیم کتو، علاوه بر شیرین کننده آن باید به فکر جایگزین آرد هم باشید. زیرا خود آرد کربوهیدرات زیادی داشته و اجازه مصرف آن را در رژیم کتو نداریم. برای جایگزین آرد گندم میتوانید از آرد بادام یا آرد نارگیل هم استفاده کنید.


۱. کوکی شکلات کتویی

کوکی شکلات کتویی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک است که میتوانید از آن استفاده کنید. این کوکی با استفاده از آرد بادام، آرد نارگیل، شیرین کننده اریتریتول یا استویا به همراه تکه های رنده شده شکلات تلخ تشکیل شده و حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات است. شما میتوانید از این کوکی بدون اینکه نگران خارج شدن از رژیم کتو باشید استفاده نمایید.


۲. چیزکیک کتویی

یک اسلایس از چیزکیک معمولی حدود ۶۰ گرم کربوهیدرات دارد و به تنهایی میتواند همه کربوهیدرات مجاز روزانه در رژیم کتو را تامین کند. اما چیز کیک کتویی که با استفاده از پنیر خامه ای پر چرب، آرد بادام و شیرین کننده استویا، کره، وانیل و تخم مرغ حاوی کربوهیدرات کمی بوده و در هر اسلایس تنها ۶ گرم کربوهیدرات برای شما فراهم میکند. از این رو میتوانید از این شیرینی خوشمزه در رژیم کتوژنیک استفاده کنید.


۳. تارت لیمو و نارگیل

تارت لیمو و نارگیل هم از شیرینی های مجاز در رژیم کتو است که میتواند حوس شما به شیرینیجات را کاهش دهد. این تارت ترکیبی از آرد بادام، پودر نارگیل، کره و گرانول های اریتریتول است که پایه تارت را تخم مرغ، پودر آدامس زانتان، پودر ژلاتین، پوست لیموی رنده شده برای عطر و آبلیموی تازه برای طعم آن تشکیل میدهند. شما میتوانید این تارت خوشمزه را در میان وعده های کتو استفاده کنید.


۴. کاپ کیک وانیلی

هر کاپ کیک معمولی چیزی در حدود ۶۳ گرم کربوهیدرات دارد اما این عدد در کاپ کیک کتویی به حدود ۲ گرم در هر عدد میرسد که آن را یک شیرینی مناسب در رژیم کتوژنیک میکند. کاپ کیک کتویی را میتوانید با استفاده از کره، تخم مرغ، استویا، وانیل، آرد بادام و نارگیل، بکینگ پودر و خامه همزده تهیه کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.


۵. توپ شکلاتی

توپ شکلاتی یکی دیگر از شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک است که بسیار خوشمزه، پر انرژی و مغذی است. توپ شکلاتی را میتوانید با ترکیب مغزیجات خرد شده، دانه چیا، پودر کاکائو، پودر استویا و عصاره وانیل و کره بادام زمینی تهیه کنید و آن را در میان وعده های خود استفاده کنید. مراقب باشید که توپ شکلاتی را در جای گرم قرار ندهید تا آب نشود و همه جا را شکلاتی نکند.


۶. براونی کتویی

براونی کتویی را میتوانید با آرد بادام، استویا، پودر کاکائو، بیکینگ پودر، شیر بادام، شکلات تلخ رنده شده، تخم مرغ همزده، کره و عصاره وانیل تهیه کنید و در میان وعده های خود استفاده کنید. براونی کتویی کربوهیدرات بسیار کمی داشته و بدون نگرانی میتوانید از آن در رژیم غذایی کتوژنیک استفاده کنید.


۷. آبنبات بدون قند

آبنبات های بدون قند هم از دیگر ترکیبات شیرینی هستند که در رژیم کتو میتوانید مصرف کنید. آبنبات های بدون قند که برای افراد دیابتی تهیه میشوند فاقد هرگونه قند قابل جذب بوده و میتوانید برای کاهش میل به شیرینی از آنها استفاده کنید. گرچه آبنبات بدون قند جزو شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک است اما در مصرف آن نباید زیاده روی کنید زیرا باعث تغییر ذائقه غذایی شما در بلند مدت خواهد شد و اثرات آن پس از پایان رژیم غذایی کتو هم باقی میماند.


۸. بستنی وانیلی کتویی

بستنی وانیلی کتویی را با شیر نارگیل، کره بادام، شیرین کننده زایلیتول یا استویا و عصاره وانیل باید تهیه کنید. برای تهیه این بستنی خوشمزه ابتدا همه ترکیبات را با هم مخلوط کرده و با مخلوط کن ترکیب کنید. سپس مواد را در فریزر گذاشه تا یخ بزند. سپس ترکیبات یخ زده را مجددا با همزن مخلوط کنید و اجازه دهید قوام پیدا کند و نهایتا مجددا بگذارید فریز شود.


۹. خامه میوه ای

خامه میوه ای را هم میتوانید به عنوان یک دسر خوشمزه در رژیم کتو استفاده کنید. این دسر کربوهیدرات کمی داشته و با رژیم کتوژنیک سازگار است. برای تهیه خامه میوه ای مقداری خامه بدون شکر را با استویا مخلوط کرده و به همراه نصف لیوان توتفرنگی داخل مخلوط کن ریخته و به طور کامل ترکیب میکنیم. خامه را میتوانید با مخلوط کن بیشتر هم بزنید تا قوام پیدا کند. مراقب باشید که بیشتر از نصف لیوان توتفرنگی استفاده نکنید تا کربوهیدرات دریافتی شما زیاد نشود.

مطالب مرتبط

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و راهکارهای درمان

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و راهکارهای درمان

آنفولانزای کتو چیست و چرا به آن مبتلا میشویم؟

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

کدام مواد غذایی را میتوانیم در رژیم کتو استفاده کنیم؟

رژیم کتو و کبد چرب

رژیم کتو و کبد چرب

آیا رژیم کتو برای کبد چرب مفید است؟

رژیم کتوژنیک گیاهی: کتو برای گیاهخواران

رژیم کتوژنیک گیاهی: کتو برای گیاهخواران

هرچیزی که باید درباره رژیم کتوی گیاهی بدانید

رژیم کتوژنیک برای تنبلی تخمدان

رژیم کتوژنیک برای تنبلی تخمدان

آیا رژیم کتوژنیک به درمان تنبلی تخمدان کمک میکند؟

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

تاثیر رژیم کتوژنیک بر عملکرد ورزشکاران

نوشابه زیرو در رژیم کتوژنیک

نوشابه زیرو در رژیم کتوژنیک

آیا میتوان از نوشابه های زیرو و بدون کالری در رژیم کتو استفاده کرد؟

عوارض رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک

معایب و مضرات رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک و دیابت: تاثیر رژیم کتو در کنترل قند خون

رژیم کتوژنیک و دیابت: تاثیر رژیم کتو در کنترل قند خون

آیا رژیم کتوژنیک میتواند در درمان دیابت مفید باشد؟

فواید رژیم کتوژنیک

فواید رژیم کتوژنیک

خواص رژیم کتوژنیک چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم کتوژنیک برای لاغری

رژیم کتوژنیک برای لاغری

چطور از رژیم کتوژنیک برای لاغری کمک بگیریم؟

الکترولیت در رژیم کتو

الکترولیت در رژیم کتو

آیا در رژیم کتو به مکمل الکترولیت ها نیاز دارید؟

چالش رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

چالش رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

پس از استفاده رژیم کتوژنیک با چه چالش هایی رو به رو میشویم؟

رژیم کتوژنیک در شیردهی

رژیم کتوژنیک در شیردهی

آیا در دوران شیردهی میتوان از رژیم کتوژنیک استفاده کرد؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم؟

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره رژیم کتو با دیگران در میان بگذارید: