advertise

چالش رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

فرزانه آبروشن، تجربه‌گر رژیم کتوژنیک | ۰۸ خرداد ۱۴۰۳

رژیم کتوژنیک از رژیم هایی است که برای کاهش وزن بسیار مورد استقال قرار گرفته و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این رژیم با فرهنگ غذایی ما ایرانی ها چندان سازگار نیست و چالش های مختلفی را میتواند در طول رژیم غذایی ایجاد کند. در ادامه تجربه شخصی یکی از کاربرانی که از رژیم ۲۱ روزه کتو برای کاهش وزن در مدت زمان کوتاه استفاده کرده است را میبینیم که با چه چالش هایی رو به رو شده، چطور این رژیم را انجام داده و میزان موفقیت آن چقدر بوده است؟

چطور رژیم کتوژنیک خودم رو شروع کردم؟

برای شروع رژیم کتوژنیک ۴ چیز در این مسیر کمک زیادی به من کرد. اولین چیزی که باعث شد به رژیم کتو فکر کنم داشتن هدف برای کاهش وزن در زمان مد نظر من بود. برنامه ریزی، تمرکز روی دریافت کربوهیدرات و همراهی یک دوست در این راه بسیار موثر واقع شد تا من بتوانم این مسیر را طی کنم.
از آنجایی که با یک رژیم کاهش وزن استاندارد حدود ۴ کیلوگرم در ماه کاهش وزن داشتم، قصد من از گرفتن رژیم کتو این بود که در مدت یک ماه بتوانم حدود ۸ کیلوگرم وزن کم کنم. با توجه به نظراتی که در اینترنت خوانده بودم کاهش این میزان وزن به نظرم غیر منطقی نبود و میتوانستم با اجرای صحیح رژیم کتو ۸ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشم. ناگفته نماند که من قبل از شروع رژیم تحقیقات زیادی در این مورد انجام داده بودم و اطلاعات کاملی در این زمینه داشتم. با این وجود هنوز درباره برخی جزئیات آن ابهام وجود داشت و من برای اینکه مشکلی در این روند پیش نیاید رژیم کتو ژنیک خودم را از تیم تغذیه نوتریشا دریافت کردم. البته ناگفته نماند که من قسمت چربی رژیم خودم را به صورت خودسرانه کاهش دادم و چربی های کمتری را در رژیم خودم استفاده میکردم. سعی کردم تمام تمرکز من تنها روی کاهش کربوهیدرات دریافتی باشد و از مقدار مجاز فراتر نروم. در طی این راه من با یک دوست که قبلا تجریه گرفتن رژیم کتوژنیک را داشت هم مسیر شدم و این دوست کمک بسیار زیادی به من کرد تا بتوانم رژیم کتو را به پایان برسانم.

بزرگترین چالش های من در رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

گرچه من در این مسیر همراه خوبی داشتم اما به پایان رساندن رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک چندان هم برای من آسان نبود و چالش های بزرگی برای من ایجاد کرده بود که مهمترین آنها را در ادامه برای شما بیان میکنم. اما این چالش ها باعث نشد که من تسلیم شوم و فکر کردن به هدف باعث انگیزه دادن به من میشد.


اولین چالش محدودیت کربوهیدرات بود

رژیم کتو یک رژیم بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. شما در این رژیم تنها حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات میتوانید مصرف کنید و برای ما ایرانی ها که عادت به مصرف نان و برنج و غذاهای پرکربوهیدرات داریم بسیار سخت است. مسئله سخت تر تقسیم این کربوهیدرات در طول روز بود و من نمیتوانستم همه کربوهیدرات مجاز روزانه را در یک وعده بخورم، بلکه در وعده های مختلف تقسیم شده بود. در شروع رژیم کتو تحمل این همه محدودیت برای من سخت بود اما با گذشت زمان متوجه شدم که تمایل من به مصرف غذاهای پر کربوهیدرات کاهش پیدا کرده و دیگر مثل روزهای اول نیستم.


چالش دوم تکراری شدن غذاها بود

من تا قبل از شروع چالش ۲۱ روزه رژیم کتوژنیک تنوع غذایی بسیار زیادی داشتم و دستور پخت های مختلف را امتحان میکردم. اما غذاهایی که در رژیم کتوژنیک من وجود داشت انتخاب های خیلی گسترده ای در اختیا من قرار نمیداد و اغلب غذاهای مصرفی من از غذاهایی بود که با ماهی، مرغ یا گوشت قرمز تهیه شده بود. از طرفی بسیاری از میوه ها و سبزیجات هم برای من محدود شده بود و من مجبور بودم که در طی این ۲۱ روز از غذاهای تکراری استفاده کنم. من که تا قبل از این رژیم عاشق گوشت بودم اما الان بخاطر مصرف زیاد گوشت ها در رژیم خود دیگر تمایل چندانی به آن نشان نمیدادم و شاید یکی از دلایل کاهش وزن هم همین بود که علاقه من به غذا خوردن کاهش پیدا کرده بود. با این وجود احساس گرسنگی زیادی نداشتم و این کاهش غذا خوردن چندان اذیت کننده نبود.


چاش سوم دریافت کالری کم

من از قبل میدانستم که یک خانم برای اینکه دچار کمبود ریزمغذی ها نشود روزانه باید حدود ۱۲۰۰ کالری انرژی دریافت کند. عمده کالری دریافتی ما ایرانی ها از طریق مصرف کربوهیدرات هاست. با حذف آنها میزان کالری دریافتی شما به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند. گرچه رژیم کتوژنیک من این میزان کالری را تامین میکرد اما با گذشت زمان که اشتهای کمتری به غذاها داشتم احساس میکردم به اندازه کافی نمیتوانم به بدن خود انرژی برسانم. شاید در ظاهر خیلی آسان باشد که غذای بیشتری مصرف کنید اما زمانی که احساس سیری در شما زیاد شود خوردن غذای بیشتر برای شما بسیار سخت خواهد شد.


آنفولانزای کتو آخرین چالش

فکر میکنم هرکسی که رژیم کتوژنیک استفاده کند با آنفولانزای کتو رو به رو میشود. زمانی که بدن شما شروع به سوزاندن چربی ها بجای گلوکز میکند احتمالا با عوارض آنفولانزای کتو مثل خستگی، سرگیجه، تحریک پذیری و... رو به رو شوید که بسیار شبیه آنفولانزا است با این تفاوت که علت آن عامل بیرونی نیست و به داخل بدن شما برمیگردد. آنفولانزای کتو برای من در حدود ۴ روز طول کشید و به تدریج علائم آن ناپدید شد. اما خب در این ۴ روز عملکرد من را تحت تاثیر قرار داده بود و یکی از چالش های مهم برای من بود.

رژیم کتوژنیک خودتان را از متخصص تغذیه دریافت کنید

دستاورد های رژیم ۲۱ روزه کتو برای من

خب در اینجا میخواهم برای شما بیان کنم که آیا اینهمه سختی و زحمتی که در راه گرفتن رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک گرفتم موثر بود یا نه و اینکه دوره رژیم کتو چه دستاورد هایی برای من داشت؟ اگر شما هم میخواهید نتیجه کار را بدانید ادامه این مطلب را بخوانید.


اغلب اوقات انرژی بیشتری داشتم

زمانی که در رژیم کتوژنیک قرار داشتم اغلب اوقات انرژی بیشتری داشتم که قبل از این رژیم این احساس را تجربه نکرده بودم. البته این احساس همیشگی نبود و مثلا زمانی که ورزش میکردم این احساس را داشتم که بدن من دارد تلاش بسیار زیادی میکند تا چربی ها را شکسته و برای تولید انرژی مورد استفاده قرار دهد. این احساس کمبود انرژی معمولا چند ساعت پس از ورزش از بین میرفت و آن احساس پر انرژی بودن مجدد به من دست میداد.


قند و شکر را از رژیم خود تقریبا حذف کردم

دنبال کردن رژیم کتوژنیک باعث شد که من حتی پس از پایان این رژیم هم مصرف قند و شکر خود را کاهش دهم و تقریبا آن را از برنامه روزانه خود حذف کنم. البته هنوز هم گاهی اوقات از غذاهایی که حاوی شکر هستند استفاده میکنم اما میزان مصرف آن بسیار کاهش پیدا کرده و میتوان گفت که تقریبا حذف شده است و این به سلامت من خیلی کمک کرده.


به وزن مد نظر خود رسیدم

من تقریبا در مدت ۴ هفته (۱ هفته بیشتر از چالش ۲۱ روزه رژیم کتو) حدود ۸ کیلوگرم وزن کم کردم و به هدفی که میخواستم رسیدم. این کاهش وزن در ابتدا با سرعت بیشتری انجام میشد و با گذشت زمان سرعت کاهش وزن هم کمتر میشد. با توجه به مطالعاتی که در این زمینه داشتم متوجه شدم کاهش وزن روزهای اول بخاطر از دست رفتن آب بین سلولی در بدن من بوده است. به همین دلیل بعد از اینکه رژیم کتوژنیک خودم را رها کردم حدود ۲ کیلوگرم به وزن من اضافه شد که بعد از صحبت با مشاوره تغذیه به من گفتند که این وزن بخاطر افزایش آب ذخیره شده در بدن است.


خلاقیت من در آشپزی بیشتر شد

از آنجایی که غذاهای کتویی در رستوران به ندرت پیدا میشود، مجبور میشوید که خودتان دست به کار شده و در آشپزخانه به تهیه غذا مشغول شوید. از طرف دیگر اغلب غذاهای ایرانی حاوی کربوهیدرات هستند و شما برای اینکه غذاهای جدید بپزید باید دست به خلاقیت زده و دستور پخت های جدید را امتحان کنید. البته گاهی اوقات آن طعمی که مد نظرم بود به دست نمی آمد و یا زمان خیلی بیشتری نسبت به حالت عادی از من میگرفت اما ارزش تلاش کردن را داشت و دستور پخت های جدید را یاد گرفتم.

نظر من درباره رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

به نظر من استفاده از یک دوره کوتاه رژیم غذایی کتوژنیک میتواند تجربه جالبی باشد. اما دنبال کردن این رژیم برای من خیلی سخت بود و نتوانستم بیشتر از ۶ هفته آن را ادامه دهم. نکته دیگری پیشنهاد میکنم حتما رعایت کنید استفاده از تجربیات یک کارشناس یا متخصص تغذیه در این زمینه است که قبل، حین و بعد از رژیم کتو شما را ارزیابی کند و بتوانید بهترین راهکار ها را برای شرایط مختلف پیشنهاد دهد. همانطور که میدانید این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و میتواند باعث آسیب به سلامت شما شود. در نهایت اگر شما جزو آن دسته از افراد که رژیم کتوژنیک برای آنها ممنوع است نیستید پیشنهاد میکنم برای یک دوره هم که شده از رژیم کتو استفاده کنید و تجربه جدید داشته باشید.

مطالب مرتبط

فواید رژیم کتوژنیک

فواید رژیم کتوژنیک

خواص رژیم کتوژنیک چیست و چه مزایایی دارد؟

شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتو کدام شیرینی ها مجازند؟

رژیم کتوژنیک گیاهی: کتو برای گیاهخواران

رژیم کتوژنیک گیاهی: کتو برای گیاهخواران

هرچیزی که باید درباره رژیم کتوی گیاهی بدانید

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک

راهنمای کامل و صفر تا صد رژیم کتوژنیک از شروع تا پایان

نوشابه زیرو در رژیم کتوژنیک

نوشابه زیرو در رژیم کتوژنیک

آیا میتوان از نوشابه های زیرو و بدون کالری در رژیم کتو استفاده کرد؟

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و راهکارهای درمان

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و راهکارهای درمان

آنفولانزای کتو چیست و چرا به آن مبتلا میشویم؟

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

کدام مواد غذایی را میتوانیم در رژیم کتو استفاده کنیم؟

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

تاثیر رژیم کتوژنیک بر عملکرد ورزشکاران

رژیم کتوژنیک و دیابت: تاثیر رژیم کتو در کنترل قند خون

رژیم کتوژنیک و دیابت: تاثیر رژیم کتو در کنترل قند خون

آیا رژیم کتوژنیک میتواند در درمان دیابت مفید باشد؟

رژیم اتکینز: هرچیزی که باید درباره آن بدانید

رژیم اتکینز: هرچیزی که باید درباره آن بدانید

رژیم اتکینز چیست؟ باید ها و نباید های رژیم غذایی اتکینز

عوارض رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک

معایب و مضرات رژیم کتوژنیک چیست؟

استپ وزن در رژیم کتوژنیک: راه های برطرف کردن آن

استپ وزن در رژیم کتوژنیک: راه های برطرف کردن آن

چطور استپ وزنی خود را در رژیم کتوژنیک بشکنیم؟

گرفتگی عضلات در رژیم کتوژنیک و راه های پیشگیری از آن

گرفتگی عضلات در رژیم کتوژنیک و راه های پیشگیری از آن

چطور از گرفتگی و کرامپ عضلات در رژیم کتو جلوگیری کنیم؟

الکترولیت در رژیم کتو

الکترولیت در رژیم کتو

آیا در رژیم کتو به مکمل الکترولیت ها نیاز دارید؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم؟

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره رژیم کتو با دیگران در میان بگذارید: