advertise

تقلب در رژیم کتوژنیک: اگر در رژیم کتو چیت کنیم چه میشود؟

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب با پروتئین متعادل است. در طی این رژیم با کاهش دریافت کربوهیدرات بدن شما وارد فاز کتوز شده و بجای گلوکز از چربی ها به عنوان سوخت استفاده میکند که منجر به چربی سوزی و کاهش وزن شما خواهد شد. از آنجایی که رژیم کتو یک رژیم غذایی بسیار محدود است احتمالا با شرایطی مواجه شوید که هوس مصرف غذاهای شیرین و پر کربوهیدرات را داشته باشید. در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که آیا چیت در رژیم کتو مجاز است یا خیر؟ و اگر زمانی در رژیم کتو چیت کردید چه میشود و یا پس از چیت کردن چکاری باید انجام دهید؟

وعده چیت کتو یا روز تقلب در رژیم کتوژنیک

تقلب کردن یا چیت کردن یکی از تکنیک هایی است که در رژیم های بسیار محدود استفاده میشود تا فرد بتواند در یک وعده یا یک روز غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید و راحت تر رژیم لاغری خود را تحمل کند. در گذشته اغلب افراد یک روز در ماه را برای خود در نظر میگرفتند و این یک روز رژیم خود را میشکستند، اما مطالعات جدید تر نشان میدهد که اگر این تقلب بجای یک روز به یک وعده غذایی در هر دو هفته تبدیل شود بسیار موثر تر خواهد بود. در واقع چیت کردن جایزه شما برای تبعیت از رژیم غذایی خواهد بود.
گرچه وعده تقلب در سایر رژیم های کاهش وزن میتواند مفید باشد و به شما کمک کند که ادامه رژیم لاغری برایتان راحت تر شود اما چیت در رژیم کتو چندان مناسب نیست و توصیه نمیشود. اصلی ترین پاسخ به این سوال که اگر در رژیم کتو چیت کنیم چه میشود این است که تقلب در این رژیم میتواند بدن شما را از حالت کتوز خارج کرده و سبب اختلال در سوخت و ساز چربی ها شود.
تنها یک وعده چیت کردن در رژیم کتو میتواند به راحتی محدودیت ۵۰ گرمی کربوهیدرات را در بدن شما بشکند و از آنجایی که استفاده از کربوهیدرات ها توسط سلول های بدن بسیار راحت از چربی هاست در نتیجه تلاش های شما برای وادار کردن سلول ها برای استفاده از چربی به عنوان سوخت دچار اختلال میشود. علاوه بر این مطالعات جدید نشان میدهند که اضافه کردن ناگهانی کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک میتواند باعث آسیب به دیواره رگ های خونی شود.
چیت کردن در رژیم کتو میتواند به راحتی باعث شود شما اراده خود را برای ادامه این رژیم بشکنید و در نهایت روند کاهش وزن خود را نیمه کاره رها کنید. از این رو تقلب کردن در رژیم کتوژنیک را به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنیم.

با رژیم کتو تحت نظر متخصص تغذیه به راحتی لاغر شوید

بعد از چیت در کتو چه کنیم؟

تصور میکنیم که شما به هر دلیلی در رژیم کتوژینک تقلب کردید و تقریبا از کتوز خارج شدید، در این شرایط باید چه کاری انجام دهید و چطور رژیم کتوژنیک خود را ادامه دهید؟
بعد از چیت کردن در رژیم کتو شما باید مجدد دریافت کربوهیدرات خود را به شدت محدود کنید تا متابولیسم بدن مجدد به سمت استفاده از چربی ها به عنوان سوخت تغییر پیدا کند. این روند میتواند از چند روز تا یک هفته طول بکشد که زمان آن به مقدار کربوهیدراتی بستگی دارد که شما به عنوان وعده تقلب مصرف کرده اید. برای اینکه سریعتر به حالت کتوز برگردید و چربی سوزی را ادامه دهید میتوانید از راهکار های زیر استفاده کنید:

روزه داری متناوب انجام دهید: ترکیب رژیم کتو و روزه داری متناوب میتواند شما را سریعتر به کتوز برساند و متابولیسم بدن را به سمت استفاده از چربی ها سوق دهد.
دریافت کربوهیدرات را کنترل کنید: شما پس از چیت کردن در رژیم کتو باید دریافت کربوهیدرات خود را به دقت تحت نظر داشته باشید و کنترل کنید. با توجه به اینکه شما از حد مجاز کربوهیدرات در وعده تقلب فراتر رفته اید، پس از آن دیگر نباید کربوهیدرات زیادی دریافت کنید.
فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید: فعالیت بدنی و ورزش کردن باعث میشود که عضلات گلیکوژن ذخیره شده در بدن را به سرعت استفاده کنند و در نتیجه شما سریعتر به سمت چربی سوزی و کتوز پیش خواهید رفت.
از روغن MCT استفاده کنید: روغن MCT یا تری گلیسیرید با زنجیره متوسط به سرعت جذب بدن شده و به همان سرعت هم تبدیل به اجسام کتونی برای استفاده به عنوان سوخت میشود. از این رو استفاده از روغن MCT میتواند به شما در کتوز سریعتر کمک کند.

بهترین راه برای اینکه بدانید مجددا وارد کتوز شده اید یا اخیر انجام آزمایش تعیین سطح اجسام کتونی است که به روش های مختلفی انجام میشود. راحت ترین و ارزان ترین راه ها برای اندازه گیری اجسام کتونی در بدن استفاده از تست های ادراری یا اندازه گیری کتون ها در زمان بازدم تنفسی است.

راه های جلوگیری از چیت در رژیم کتو

همانطور که گفتیم تقلب کردن در رژیم کتوژنیک میتواند شما را از کتوز خارج کند و بهتر است که فکر چیت کردن را از سر خود خارج کنید. در ادامه آن گفتیم که بعد از چیت در رژیم کتو باید چه کنید. اما برای اینکه وسوسه چیت کردن را از خود دور کنیم باید چه کارهایی انجام دهیم؟ در ادامه لیست کارهایی که برای پیشگیری از تقلب در رژیم کتو میتوانید به کار ببرید برایتان آورده شده است:

به نتیجه تلاش خود فکر کنید: توجه به نتیجه و معطوف کردن تمرکز به هدف نهایی به شما کمک میکند تا از حواشی دوری کنید و کمتر به فکر تقلب در رژیم خود بیوفتید.
وعده ها و میان وعده های مناسب انتخاب کنید: استفاده از غذاهای جامد باعث افزایش احساس سیری در شما میشود. بعلاوه اینکه مصرف میان وعده ها گرسنگی را در شما کمتر کرده و در نهایت کمتر به سمت چیت کردن کشیده میشوید.
به غذاهای خود تنوع بدهید: استفاده از تنوع غذایی باعث میشود که شما از رژیم غذایی خود لذت ببرید و خسته نشوید. لذت بخش بودن رژیم از عوامل مهم در جلوگیری از چیت کردن است.
غذاهای کربوهیدرات دار را در منزل نگهداری نکنید: اینکه شما درب یخچال را باز کنید و یک ظرف بزرگ شیرینی خامه ای در پیش خود ببینید احتمالا شما را به هوس میاندازد که از آن استفاده کنید. در نتیجه شما نباید این مواد غذایی را در خانه نگهداری کنید.
آب زیاد بنوشید: نوشیدن آب زیاد باعث میشود که حجم معده پر شود و کمتر احساس گرسنگی کنید. در نتیجه هوس مصرف غذا در شما کمتر میشود.
به صورت گروهی رژیم بگیرید: داشتن همراه مناسب در یک مسیر به شما کمک میکند تا راحت تر این مسیر را طی کنید. این همراه میتواند همسر، فرزند یا دوست شما باشد. مطالعات نشان میدهند درصد موفقیت زوج هایی که رژیم کاهش وزن دارند بسیار بیشتر از زمانی است که تنها یکی از افراد رژیم بگیرد.

مطالب مرتبط

استپ وزن در رژیم کتوژنیک: راه های برطرف کردن آن

استپ وزن در رژیم کتوژنیک: راه های برطرف کردن آن

چطور استپ وزنی خود را در رژیم کتوژنیک بشکنیم؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم؟

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک

راهنمای کامل و صفر تا صد رژیم کتوژنیک از شروع تا پایان

تقلب در رژیم کتوژنیک

تقلب در رژیم کتوژنیک

اگر در رژیم کتو چیت کنیم چه میشود؟ بعد از چیت در کتو چه کنیم؟

الکترولیت در رژیم کتو

الکترولیت در رژیم کتو

آیا در رژیم کتو به مکمل الکترولیت ها نیاز دارید؟

چالش رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

چالش رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

پس از استفاده رژیم کتوژنیک با چه چالش هایی رو به رو میشویم؟

رژیم کتوژنیک و دیابت: تاثیر رژیم کتو در کنترل قند خون

رژیم کتوژنیک و دیابت: تاثیر رژیم کتو در کنترل قند خون

آیا رژیم کتوژنیک میتواند در درمان دیابت مفید باشد؟

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

کدام مواد غذایی را میتوانیم در رژیم کتو استفاده کنیم؟

عوارض رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک

معایب و مضرات رژیم کتوژنیک چیست؟

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و راهکارهای درمان

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و راهکارهای درمان

آنفولانزای کتو چیست و چرا به آن مبتلا میشویم؟

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

تاثیر رژیم کتوژنیک بر عملکرد ورزشکاران

رژیم کتوژنیک در شیردهی

رژیم کتوژنیک در شیردهی

آیا در دوران شیردهی میتوان از رژیم کتوژنیک استفاده کرد؟

گرفتگی عضلات در رژیم کتوژنیک و راه های پیشگیری از آن

گرفتگی عضلات در رژیم کتوژنیک و راه های پیشگیری از آن

چطور از گرفتگی و کرامپ عضلات در رژیم کتو جلوگیری کنیم؟

شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتو کدام شیرینی ها مجازند؟

فواید رژیم کتوژنیک

فواید رژیم کتوژنیک

خواص رژیم کتوژنیک چیست و چه مزایایی دارد؟

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباره رژیم کتو با دیگران در میان بگذارید: