advertise

رژیم غذایی تعیین جنسیت

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲

به طور طبیعی به ازای تولد هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۰۴ تا ۱۰۷ نوزاد پسر متولد میشود که این نسبت با توجه به سبک زندگی هر جامعه میتواند کمی متفاوت باشد.
با این حال از قدیم الایام برخی والدین به دلایل مختلف از جمله رویکرد های مذهبی، محیط اجتماعی، ارزش های خانوادگی، تجربیات شخصی، علت های پزشکی و... تمایل داشتند که نوزاد آنها پسر یا دختر باشد. از همان دوران هم اندیشمندانی چون بقراط، ارسطو و حکمای دیگر راهکار هایی برای پسرزایی یا دخترزایی ارائه میکردند که امروزه ثابت شده برخی از آنها در تعیین جنسیت جنین نقش داشتند.


با این حال ما در این مقاله نمیخواهیم به موارد مذکور بپردازیم و موضوع اصلی ما در این مقاله رژیم غذایی تعیین جنسیت و نقش برنامه غذایی برای پسرزایی و دخترزایی است.
در ابتدا باید گفت که با استفاده از رژیم تعیین جنسیت صرفا احتمال تولد نوزاد پسر یا دختر را افزایش میدهیم و نمیتوان به طور قطعی جنسیت جنین را با استفاده از رژیم غذایی تعیین جنسیت مشخص کرد. زیرا عوامل مختلف دیگری مثل شرایط هورمونی بدن والدین، ترکیب بدنی، محیط و... هم بر روی تعیین جنسیت نوزاد نقش دارند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
گرچه اصول تعیین جنسیت با رژیم غذایی بسیار ساده به نظر میرسند، اما اجرای دقیق و چگونگی اجرای رژیم غذایی تعیین جنسیت بسیار مهم است.
در ادامه ابتدا رژیم غذایی برای پسر دار شدن یا رژیم پسرزایی و سپس رژیم غذایی برای دختر دار شدن یا رژیم دخترزایی را به طور کامل برای شما شرح میدهیم.

کلینیک تخصصی نوتریشا

رژیم غذایی برای پسر دار شدن | رژیم پسرزایی

• اولین اصل در رژیم پسرزایی، وجود منابع پتاسیم و سدیم و محدودیت در مصرف منابع کلسیم در رژیم غذایی مادر است. مطالعات نشان میدهند که بالاتر بودن نسبت پتاسیم و سدیم به کلسیم و منیزیوم احتمال پسرزایی را بیشتر میکند. پس باید در رژیم غذایی برای پسر دار شدن از غذاهایی که غنی از پتاسیم و سدیم هستند و در عوض کلسیم و منیزیم کمتری دارند استفاده کنیم تا احتمال تولد نوزاد پسر بیشتر شود.
میوه های خشک و حبوبات از جمله غذاهایی هستند که ویژگی های مد نظر ما را دارند و باید در رژیم پسرزایی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار گیرند. از طرفی برای دریافت سدیم بیشتر در رژیم غذایی، باید غذاها پرنمک مصرف شوند. شیر، ماست، دوغ، پنیر، کشک، کنجد، بروکلی و سایر غذاهایی که کلسیم بالایی دارند نباید در رژیم پسر دار شدن مورد استفاده قرار گیرند.
• از طرفی انرژی رژیم برای پسر دار شدن نسبت به حالت عادی باید بیشتر باشد، زیرا مطالعات نشان میدهند در شرایطی که نیازهای مادر به طور کامل تامین شود و مادر سایز بدنی درشت تری داشته باشد احتمال پسردار شدن بیشتر خواهد شد.
• نکته مهم دیگری که تغذیه پسرزایی باید در نظر گرفت، نسبت دریافت چربی های اشباع و کربوهیدرات ها است. زمانی که ما بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از طریق مصرف چربی های اشباع تامین کنیم و کربوهیدرات کمتری در رژیم غذایی ما باشد، احتمال پسرزایی بیشتر خواهد شد. این مسئله در رژیم های کم کربوهیدرات مثل رژیم کتوژنیک دیده میشود. البته استفاده از چربی های غیر اشباع PUFA در رژیم تعیین جنسیت تاثیر مثبتی در پسرزایی خواهند داشت و میتوان علاوه بر چربی های اشباع از این نوع چربی های غیر اشباع نیز در رژیم غذایی پسر دار شدن استفاده کرد.
• در تغذیه برای پسر دار شدن باید استفاده از منابع غذایی امگا-۳ را حتما در نظر بگیریم. مطالعات نشان میدهند که مصرف چربی های امگا-۳ و اسیدهای چرب DHA و EPA احتمال تولد نوزاد پسر را بیشتر میکنند.
• کافئین ماده غذایی دیگری است که بر روی تعیین جنسیت اثر گذار است و در رژیم پسر دار شدن نباید مصرف شود. مصرف کافئین و غذاهای حاوی آن مثل قهوه، شکلات و... در رژیم غذایی احتمال پسردار شدن را کمتر میکند.

مواد غذایی برای پسر دار شدن

اصول و کلیات رژیم پسرزایی را پیشتر برای شما شرح دادیم، اما چه غذاهایی ویژگی های گفته شده برای پسر دار شدن را دارند و باید چه مواد غذایی برای پسر دار شدن در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟ در ابتدا باید لبنیات کم چرب از جمله شیر، انواع پنیر ها، بستنی، دوغ، ماست، کشک و قره قوروت را به طور کامل از رژیم پسردار شدن حذف شوند.
در ادامه لیستی از غذاها که احتمال پسردار شدن را در شما بیشتر میکنند را بیان میکنیم که از آنها در برنامه غذایی پسرزایی خود بیشتر استفاده کنید:


گروه نان و غلات

در گروه نان و غلات، مواد غذایی نظیر ذرت، نان، ماکارونی، برنج، سبوس گندم و کلوچه از جمله مواد غذایی برای پسر دار شدن میباشند که باید از آنها بیشتر استفاده کنید.


گروه گوشت

در گروه گوشت ها ترکیباتی چون ژامبون، ماهی تازه، گوشت قرمز و کنسرو ماهی برای پسردار شدن مناسب تر هستند و باید بیشتر از آنها استفاده کنید. در عوض نباید از میگو، سایر نرم تنان و تخم مرغ در رژیم پسرزایی استفاده کنید.


گروه میوه و سبزیجات

برخی میوه ها و سبزیجات جزو مواد غذایی پتاسیم دار برای پسر دار شدن بوده و استفاده از آنها در رژیم غذایی پسرزایی مناسب تر هستند و باید انتخاب شما این مواد غذایی باشند. از جمله میوه ها و سبزیجاتی که در رژیم پسرزایی باید مصرف شوند شامل زردآلو، مرکبات، آناناس، کنگرفرنگی، موز، چغندرقرمز، هویچ، شاه بلوط، گیلاس، قارچ، کلم، خیارچنبر، خیار، تره شاهی، خرما، انجیر، توت فرنگی، آبمیوه و سبزیجات، نارنگی، خربزه، شلغم، پیاز، زیتون، پرتقال، هلو، گلابی، تره، نخودسبز، سیب، سیب زمینی، گوجه سبز، آلو، ترب و گوجه فرنگی میباشد.
در بین میوه ها و سبزیجات کرفس، اسفناج، لوبیای سبز و کاهوی سبز نباید در رژیم غذایی پسر دار شدن استفاده شوند.


گروه حبوبات

در بین حبوبات هم برخی از آنها باید در رژیم پسر دار شدن بیشتر استفاده شوند که شامل لوبیای خشک و عدس میباشد و بعد از این دو از سایر حبوبات شکل های مختلف در رژیم غذایی تعیین جنسیت خود استفاده نمایید.


گروه چربی ها

همانطور که گفتیم در رژیم پسرزایی باید از چربی های اشباع به مقدار زیاد استفاده شود. این چربی ها شامل کره، روغن نباتی، مارگارین و مایونز میباشد. البته از چربی های غیر اشباع حاوی امگا-۳ مثل روغن زیتون و آووکادو هم میتوانید در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.
مغزیجاتی نظیر بادام، بادام زمینی، گردو و سایر مغزها نباید در برنامه غذایی برای پسر دار شدن استفاده شوند.


سایر مواد غذایی مجاز برای پسر دار شدن

از مواد غذایی دیگری که برای پسر دار شدن میتوانید استفاده کنید میتوان به ماءالشعیر، نوشابه گازدار غیر از نوشابه کولا، نقل، قرص های جوشان، چیپس، خردل، مربا، کنسروها، ادویه ها، مخمرهای شیمیایی، شیرینی بدون شیر، سس ها، نمک آشپزخانه، شربت ها، شکر، شیرینی های رژیمی، چای کم رنگ و سرکه اشاره کرد.
مارچوبه، بیسکویت صنعتی، کاکائو، شکلات، آب معدنی، سوپ های آماده، قهوه و نوشابه های کولا در گروه مواد غذایی برای پسر دار شدن جایگاهی ندارند.

جنسیت فرزندت رو خودت انتخاب کن

رژیم غذایی برای دختر دار شدن | رژیم دخترزایی

رژیم غذایی برای دختر دار شدن تقریبا برخلاف رژیم پسر دار شدن است و تقریبا هرکاری که برای پسرزایی باید انجام دهید را برای دختر دار شدن نباید انجام دهید.
• اولین اصل برای رژیم دخترزایی داشتن برنامه غذایی غنی از کلسیم و حاوی مقادیر بسیار کم سدیم و پتاسیم است. بیشتر از مقدار کلسیم، سدیم و پتاسیم، نسبت آنها مهم است. به طوری که در رژیم دخترزایی نسبت کلسیم و منیزیوم به سدیم و پتاسیم باید بسیار بیشتر باشد. در رژیم غذایی دخترزایی مقدار نمک مصرفی شما (نمک معمولی یا نمک رژیمی) باید صفر باشد و غذاهایی که مصرف میکنید بی نمک باشند. طبیعتا مقدار مصرف گروه لبنیات هم بخاطر کلسیم بالایی که دارند باید بیشتر از حالت عادی باشد.
• انرژی رژیم دختر دار شدن باید نسبت به رژیم پسرزایی کمتر باشد. مطالعات نشان میدهند رژیم غذایی با کالری کم میتواند احتمال تولد نوزاد دختر را بیشتر کند. البته این نقصان کالری نباید به گونه ای باشد که سبب سوء تغذیه مادر شود. با این وجود بررسی ها نشان میدهد که مادران لاغر، نوزادان دختر بیشتری به دنیا می‌آورند.
• محرومیت غذایی یک هفته پیش از بارداری باعث میشود که فعالیت گلیسروفسفریل کولین رحمی کاهش پیدا کرده و احتمال دخترزایی بیشتر گردد.
• مسئله دیگری که باید در رژیم غذایی برای دختر دار شدن رعایت شود، نسبت بالای کربوهیدرات به چربی است. رژیم های غذایی کم چرب احتمال تولد نوزاد دختر را بیشتر میکنند. در رژیم دخترزایی باید مقدار کربوهیدرات حدود ۶۰% انرژی دریافتی را تشکیل دهد.
• نوع چربی دریافتی در رژیم دختر زایی، برخلاف رژیم پسرزایی باید بیشتر امگا-۶ باشد. نسبت بالای امگا-۶ به امگا-۳ احتمال تولد نوزاد دختر را افزایش میدهد.
• و نهایتا مصرف کافئین در رژیم غذایی دختر دار شدن، احتمال موفقیت رژیم غذایی را افزایش میدهد و باعث تولد نوزادان دختر بیشتری میگردد.

مواد غذایی برای دختر دار شدن

همانند رژیم پسرزایی، در رژیم غذایی برای دختر دار شدن هم برخی غذاها باید بیشتر استفاده شوند و از برخی غذاها در رژیم غذایی خود پرهیز نمایید. گروه حبوبات در رژیم دخترزایی ممنوع است و بخاطر پتاسیم بالا نباید در برنامه غذایی شما مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه لیست مواد غذایی برای دختر دار شدن را برای شما بیان میکنیم:


گروه نان و غلات

در گروه نان و غلات، نان بدون نمک، ماکارونی و برنج باید در رژیم غذایی دخترزایی بیشتر استفاده شوند و از سایر غلات به مقدار کمتری استفاده شود. برخی از انواع غلات هم که در رژیم دختر دار شدن ممنوع هستند شامل ذرت، سبوس گندم، کلوچه و بیسکویت صنعتی میباشند.


گروه گوشت

برای تامین پروتئین بدن در رژیم غذایی مناسب برای دختر دار شدن باید از ماهی تازه بخار پز شده، تخم مرغ و گوشت قرمز استفاده کرد. نکته ای که وجود دارد این است که در رژیم دختردار شدن حداکثر مجاز هستید که ۱۰۰ گرم گوشت قرمز در روز استفاده کنید و نباید مصرف گوشت قرمز شما بیش از این مقدار باشد.
نکته دیگر این است که میگو، نرم تنان، ژامبون، کنسرو ماهی یا ماهی سرخ شده نباید در رژیم غذایی قبل از بارداری برای دختر دار شدن استفاده شوند.


گروه میوه و سبزیجات

با توجه به اینکه میوه ها و سبزیجات پتاسیم بالایی دارند و ما نباید در برنامه تغذیه مناسب برای دختر دار شدن از پتاسیم استفاده کنیم، تنها برخی از آنها که حاوی پتاسیم کمی هستند را میتوانیم مصرف نماییم. میوه ها و سبزیجات مجاز برای دختر دار شدن شامل هویچ، خیارچنبر، لوبیای سبز، تره، سیب در مقادیر کم، ترب، کاهوی سبز، سیب زمینی در مقادیر کم و پیاز هستند.
زردآلو، مرکبات، آناناس، کنگرفرنگی، موز، چغندر قرمز، کرفس، شاه بلوط، گیلاس، قارچ، کلم، خیار، تره شاهی، خرما، اسفناج، انجیر، توت فرنگی، تمشک، نارنگی، آبمیوه، گوجه فرنگی، خربزه، زیتون، پرتقال، هلو، گلابی، نخود سبز، گوجه سبز و آلو هم از خوراکی های غیر مجاز برای دختر دار شدن هستند.


گروه شیر و لبنیات

گروه شیر و لبنیات در رژیم پسرزایی ممنوع بود، اما همانطور که احتمالا خودتان هم بدانید در رژیم دخترزایی میتوان از ماست، شیر و پنیر سفید استفاده کرد. این غذاها منابع غنی کلسیم هستند که در رژیم غذایی دخترزایی اهمیت بسیار بالایی دارد.


گروه چربی ها

در گروه چربی ها میتوانیم از کره، بادام، گردو و سایر مغزیجات در رژیم تعیین جنسیت دختر استفاده کنیم. البته همانطور که پیشتر گفتیم، مقدار چربی در رژیم دختر دار شدن نباید زیاد باشد و مقدار آن باید تا حد امکان کم باشد.


سایر مواد غذایی مجاز برای دختر دار شدن

شکر، مارچوبه، سرکه، آب معدنی، ادویه جات و قهوه رقیق از جمله سایر مواد غذایی مجاز در رژیم دختر دار شدن هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
با این وجود استفاده از ماءالشعیر، نوشابه گازدار، نقل، قرص های جوشان، چیپس، مربا، کنسروها، بستنی های صنعتی، مخمرهای شیمیایی، مایونز، خردل، نمک آشپزخانه یا رژیمی، شربت ها، سوپ آماده و شیرین کننده های رژیمی در رژیم دختردار شدن ممنوع است.


برنامه غذایی تعیین جنسیت

درصد موفقیت تعیین جنسیت با رژیم غذایی

درصد موفقیت تعیین جنسیت با رژیم غذایی در حدود ۸۰% است و نتایج حاصل از بررسی های مختلف نشان میدهند که دنبال کردن دقیق رژیم تعیین جنسیت میتوند تا حدود زیادی به موفقیت بیانجامد. با این حال برخی مطالعات حاکی از موفقیت بیشتر برنامه غذایی تعیین جنسیت هستند و درصد موفقیت آن را تا حدود ۸۵ الی ۹۰% میدانند.
پس نمیتوان از رژیم غذایی به عنوان یک عامل صد در صدی در تعیین جنسیت نام برد و همواره درصدی برای عدم موفقیت آن باید در نظر گرفت.

مدت زمان رژیم غذایی تعیین جنسیت

با توجه به اینکه رژیم غذایی موجب تغییر یونی در بدن شده و تمایل غشاء اول تخمک را برای پذیرش اسپرم تغییر میدهد، برای اینکه بیشترین درصد موفقیت را در رژیم تعیین جنسیت داشته باشیم، باید حداقل ۲ ماه قبل از تصمیم به بارداری برنامه غذایی خود را تغییر دهیم. توجه داشته باشید که این حداقل زمانیست که باید رژیم تعیین جنسیت را رعایت کنید. هرچه به زمان بارداری نزدیک تر شویم، درصد موفقیت در رژیم تعیین جنسیت کمتر میشود.
شما باید برنامه غذایی تعیین جنسیت را تا زمانی که تست بارداری مثبت میشود ادامه دهید و آن را رها نکنید.

رژیم تعیین جنسیت برای چه کسانی ممنوع است؟

با توجه به اینکه در رژیم تعیین جنسیت برخی از غذاها محدود و ممنوع میشود و برخی غذاهای دیگر باید به مقدار زیاد در برنامه روزانه استفاده شوند، طبیعی است که برای همه افراد مناسب نباشد.
رژیم پسرزایی برای بانوانی که فشار خون بالا یا نارسایی قلبی دارند به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا با وجود مقدار بالای سدیم میتواند سلامت آنها را به خطر انداخته و در موارد شدید حتی منجر به پارگی عروق، سکته های مغزی یا قلبی و مرگ شود. از طرفی بخاطر پتاسیم بالایی که در رژیم پسرزایی وجود دارد، در بیماران کلیوی که اختلال الکترولیتی دارند نباید مورد استفاده قرار گیرد.
رژیم دخترزایی هم برای خانم های مبتلا به اختلالات عصبی و نارسایی های کلیوی مجاز نیست. همچنین بانوانی که سطح کلسیم خون آنها بالاتر از حد نرمال است نباید از رژیم غذایی برای دختر دار شدن استفاده کنند.

پس حتما قبل از تصمیم به دریافت رژیم تعیین جنسیت، با پزشک و مشاور تغذیه صحبت کنید تا از صحت و سلامت خود مطمئن شوید و سپس اقدام به دریافت رژیم غذایی کنید.

عوارض رژیم تعیین جنسیت

رژیم تعیین جنسیت یک رژیم غذایی بسیار محدود است که بدن مادر را میتوان با کمبود های غذایی جدی رو به رو کند. کمبود هایی که میتواند به مادر یا جنین آسیب برساند. در رژیم تعیین جنسیت راهی برای جبران این کمبود ها نیست زیرا ماهیت این رژیم بر محدودیت است.
رژیم غذایی تعیین جنسیت می‌تواند خطرات زیادی مانند افزایش فشار خون، تپش قلب، نامنظمی ضربان قلب، اختلال در عملکرد کبد و حتی در برخی موارد نارسایی و از کارافتادگی کلیه برای مادر به دنبال داشته باشد. به طور کلی کمبود یا افزایش بیش از حد برخی از ریز مغذی ها به دلیل تعیین جنسیت در بدن مادر هم میتواند برای جنین خطرناک باشد و هم برای مادر.
به همین دلیل پیشنهاد تیم درمانی نوتریشا این است که قبل تصمیم به گرفتن رژیم تعیین جنسیت، به طور کامل به عواقب آن فکر کنید.

رژیم تعیین جنسیت | برنامه غذایی برای تعیین جنسیت بچه

رژیم تعیین جنسیت | برنامه غذایی برای تعیین جنسیت بچه

برای پسرزایی یا دختر زایی چه غذاهایی بخوریم؟

منابع فولیک اسید (ویتامین B9)

منابع فولیک اسید (ویتامین B۹)

چه غذاهایی دارای بیشترین میزان فولیک اسید هستند؟

رژیم غذایی افزایش قدرت باروری

رژیم غذایی افزایش قدرت باروری

مواد غذایی مضر و مفید برای افزایش قدرت باروری

رژیم دیابت بارداری

رژیم دیابت بارداری

هر چیزی که باید در مورد تغذیه در دیابت بارداری بدانید.

راه های وزن گیری جنین در بارداری

راه های وزن گیری جنین در بارداری

میزان افزایش وزن در هر ماه بارداری و وزن گیری در بارداری

کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

رژیم غذایی مناسب برای کم خونی در بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری

باید ها و نباید های تغذیه ای در بارداری

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را در مورد رژیم تعیین جنسیت با دیگران در میان بگذارید: