advertise

بهترین مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن

محمدحسن میعادفر، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی | به روز رسانی: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

سیستم ایمنی شما مجموعه ای از سلول هاست که عملکرد های پیچیده و مختلفی دارند که نتیجه عمل آنها محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا، سلول های سرطانی و سموم محیطی است. برای اینکه سیستم ایمنی قوی داشته باشید ضروری است که نیاز سلول های ایمنی را تامین کنید. خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش و دوری از استرس مهمترین فاکتورهای تقویت سیستم ایمنی هستند.
کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که ناشی از تغذیه و رژیم غذایی نامناسب است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود. در این شرایط که رژیم غذایی مناسب و کافی ندارید استفاده از برخی مکمل های غذایی میتواند به شما کمک کند که سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف زیاد هرگونه مکمل غذایی میتواند سبب نتیجه عکس شود و به سلامت شما آسیب برساند، در نتیجه نباید بیشتر از نیاز بدن از مکمل های غذایی استفاده کنید.
در ادامه لیستی از مکمل های غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی میشوند را برای شما بیان میکنیم:

ویتامین D

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که برای بسیاری از اعمال حیاتی بدن ضروری است که یکی از این اعمال تقویت سیستم ایمنی میباشد. ویتامین دی قدرت مقابله سیستم ایمنی با عوامل بیماری زا را افزایش داده و باعث کاهش التهاب در بدن میشود.
بیش از ۷۰% مردم ایران دچار کمبود ویتامین دی هستند که میتواند تاثیر منفی روی عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. کمبود این ویتامین بخصوص درافزایش احتمال ابتلا به بیماری های دستگاه تنفس فوقانی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و آسم تاثیر گذار است.
مطالعات مختلفی بر روی ویتامین دی و قدرت سیستم ایمنی صورت گرفته و نتیجه همه این مطالعات این بود که سطح کافی ویتامین دی در بدن قدرت سیستم ایمنی را برای مقابله با بیماری های عفونی به حد زیادی افزایش میدهد. علاوه بر این در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان، ام اس، آرتروز و... هم نقش دارد.
مصرف روزانه ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی برای اکثر افراد کفایت میکند، مگر اینکه کمبود شدید ویتامین دی وجود داشته باشد که باید از دوزهای بالاتر این ویتامین استفاده شود. توجه داشته باشید که دریافت بیش از حد ویتامین دی میتواند سبب مسمومیت با این ویتامین گردد.

زینک یا روی

زینک یک ماده معدنی است که در اغلب مکمل های غذایی وجود دارد و از جمله مواد معدنی مهمی است که در عملکرد صحیح سیستم ایمنی نقش دارد. زینک برای تکامل سلول های سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا میکند و به جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به بدن هم کمک میکند.
کمبود زینک به طور واضح روی عملکرد سیستم ایمنی شما تاثیر منفی میگذارد و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش میدهد. کمبود زینک شیوع زیادی ندارد و حدود ۳۰% از مردم را درگیر میکند. اما با توجه به وضعیت اقتصادی احتمال افزایش کمبود روی در مردم دور از انتظار نیست.
نکته ای که زینک را نسبت به سایر مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی مجزا میکند این است که مکمل آن برای افرادی که بیمار هستند هم میتواند مفید باشد. مصرف مکمل زینک در بیماران عفونی طول مدت بیماری را کاهش میدهد.
البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مکمل زینک میتواند با جذب مس تداخل داشته باشد و در نتیجه سبب تضعیف سیستم ایمنی شود. پس از مصرف خودسرانه مکمل آن خودداری کنید و با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.

ویتامین C

احتمالا ویتامین ث معروفترین ویتامینی باشد که در هنگام ابتلا به بیماری های عفونی مصرف میشود. این ویتامین به عملکرد سلول های مختلف سیستم ایمنی برای محافظت و مبارزه بدن با عفونت ها کمک میکند. علاوه بر این در جایگزین کردن سلول های پیر سیستم ایمنی با سلول های جوان هم نقش زیادی دارد.
ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه استرس سلولی را کاهش میدهد. استرس سلولی باعث تاثیر منفی روی سیستم ایمنی شده و عامل بسیاری از بیماری های مزمن دیگر است.
مطالعات نشان میدهند که مصرف مکمل ویتامین ث باعث کاهش طول دوره بیماری بخصوص در بیماری های عفونی دستگاه تنفس فوقانی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا میشود. بعلاوه اینکه دوزهای بالای ویتامین ث در موارد شدید بیماری که باعث بستری در بیمارستان میشود میتواند باعث کاهش محسوس شدت بیماری گردد.
مطالعات دیگری نشان میدهند که در افراد تحت استرس زیاد مثل ورزشکاران، افراد نظامی و... استفاده از ویتامین ث میتواند خطر ابتلا به بیماری های عفونی بخصوص سرماخوردگی و آنفولانزا را در آنها کاهش دهد.
شما با یک رژیم غذایی سالم که در آن به اندازه کافی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید میتوانید نیاز بدن خود به این ویتامین را تامین کنید. با این وجود اگر به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف نمیکنید بهتر است که از مکمل ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.
توجه داشته باشید که مصرف این ویتامین در برخی افراد مثل کسانی که مستعد سنگ کلیه هستند به هیچ وجه نباید خودسرانه باشد و حتما تحت نظر پزشک یا مشاور تغذیه استفاده گردد.

با تغذیه مناسب سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

قارچ های دارویی

برخی از قارچ ها خواص دارویی دارند و از قدیم الایام برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها مورد استفاده قرار میگرفته اند. تا کنون بیش از ۲۷۰ نوع قارچ شناسایی شده که در تقویت سیستم ایمنی شما نقش ایفا میکنند. از معروف ترین آنها میتوان به شیتاکه، ریشی، دم بوقلمونی، مایتاکه و هریسوم اشاره کرد.
برخی مطالعات نشان میدهند که مصرف مکمل هایی که حاوی این قارچ ها است میتواند در افزایش سلامت و قدرت سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها منجر شود. استفاده از این قارچ ها برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل برخی ویروس ها مثل HPV یا زگیل تناسلی هم مفید است. معمولا قارچ های دارویی به صورت مکمل به تنهایی یا در کنار سایر ریزمغذی های تقویت کننده سیستم ایمنی وجود دارند و میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید.

سلنیوم

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن است. نیاز بدن به سلنیوم بسیار کم است و معمولا با داشتن یک رژیم غذایی مناسب که حاوی انواع گوشت ها و آجیل ها باشد تامین میشود. با این وجود ممکن است در برخی افراد کمبود این ماده معدنی وجود داشته و نیاز به مصرف مکمل آن باشد.
مطالعات نشان میدهند که مصرف مکمل سلنیوم به سیستم ایمنی کمک میکند تا در برابر عوامل ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی مبارزه بهتری داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری ها کمتر و در صورت بیماری طول دوره بیماری یا شدت آن کاهش یابد.

سیر

سیر یک ترکیب ضد التهاب بسیار قوی است که خاصیت ضد ویروسی هم دارد. مطالعات نشان میدهند که استفاده از سیر یا مکمل آن باعث تحریک سیستم ایمنی و افزایش قدرت محافظت کنندگی در برابر عوامل خارجی میشود. خاصیت ضد التهاب سیر هم در تقویت قدرت سیستم ایمنی نقش ایفا میکند.

مکمل B کمپلکس

ویتامین های گروه ب نقش مهمی در عملکرد صحیح بدن و سیستم ایمنی دارند. معمولا کمبود این ویتامین ها با وجود داشتن یک رژیم غذایی مناسب به ندرت اتفاق می افتد. با این حال ممکن است که در برخی افراد کمبود این ویتامین ها سبب تضعیف سیستم ایمنی گردد. استفاده از مکمل ب کمپلکس در این افراد باعث افزایش قدرت قدرت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری میشود.


در این مقاله مکمل هایی که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی مفید هستند را برای شما بیان کردیم. با این حال باید بدانید که مکمل های غذایی جایگزین رژیم غذایی سالم نمیشوند و توصیه اکید ما این است که شما نیازهای بدن خود را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کنید. مواد مغذی موجود در غذاها زیست دسترسی بهتری نسبت به مکمل ها داشته و از طرف دیگر عوارض ناشی از مصرف مکمل ها را به همراه نخواهند داشت. به طور مثال در استفاده از ویتامین ث در افراد مستعد سنگ کلیه باعث تشکیل سنگ کلیه خواهد شد اما استفاده از غذاهای حاوی ویتامین ث این مشکل را به وجود نخواهد آورد.

منابع امگا 3

منابع امگا ۳

لیست غذاهای سرشار از امگا ۳

روزانه چقدر آب بخوریم؟

روزانه چقدر آب بخوریم؟

در طول روز باید چقدر آب بنوشیم تا بدنمان دچار کم آبی نشود؟

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

مراحل لاغری: کاهش وزن یا چربی سوزی؟

در رژیم لاغری چه مراحلی را برای کاهش وزن طی میکنیم؟

استپ وزن در رژیم کتوژنیک: راه های برطرف کردن آن

استپ وزن در رژیم کتوژنیک: راه های برطرف کردن آن

چطور استپ وزنی خود را در رژیم کتوژنیک بشکنیم؟

رژیم غذایی پیش دیابت

رژیم غذایی پیش دیابت

چه غذاهایی برای افرادی پیش دیابتی مفید است؟

تغذیه و رژیم غذایی در سرطان

تغذیه و رژیم غذایی در سرطان

برنامه غذایی بیماران مبتلا به سرطان چطور باید باشد؟

درمان سریع افت قند خون

درمان سریع افت قند خون

برای درمان سریع افت قند خون باید چکار کنیم؟

منابع کرومیوم

منابع کرومیوم

لیست غذاهای حاوی بیشترین میزان کروم

رژیم غذایی افزایش قدرت باروری

رژیم غذایی افزایش قدرت باروری

مواد غذایی مضر و مفید برای افزایش قدرت باروری

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

بهترین راه لاغری شکم و پهلو

راهکار های مهم برای آب کردن شکم و پهلو

منابع غذایی مس

منابع غذایی مس

لیست غذاهای سرشار از مس در رژیم غذایی

رژیم غذایی کم خونی

رژیم غذایی کم خونی

لیست بهترین غذاها برای کم خونی

منابع ویتامین B12

منابع ویتامین B۱۲

غذاهایی که بیشترین میزان ویتامین B۱۲ را دارند.

رژیم غذایی دیالیز

رژیم غذایی دیالیز

بیماران دیالیزی باید چه نکاتی را در رژیم غذایی رعایت کنند؟

رژیم غذایی آسم

رژیم غذایی آسم

تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به آسم

اگه به دنبال رژیم غذایی هستی

برنامه غذایی خودت رو از متخصصین تغذیه مجرب نوتریشا دریافت کن

تجربیات خود را درباه مکمل های غذایی با دیگران در میان بگذارید: